The Tree (A Fa) MITEM 12
Az ártatlanok trilógiája
A háború és áldozatainak ártatlansága
Ha egy tigris szétmarcangol egy gyermeket, az nyilvánvaló tragédia, ám a tigris romlatlansága nem kérdőjeleződik meg. Az ártatlanság nem számol a károkkal, csupán a szándék tisztaságát követeli meg. A háború harcosai számára ez egybeesik szerepük tiszteletével a küzdelem gépezetében, melynek célja az ellenség megsemmisítése. Általában nem kapcsoljuk az ártatlan kifejezést a háborúhoz, sokkal inkább az áldozatokhoz, akik nem követnek el erőszakot vagy pusztítást. Árvákra, özvegyekre vagy nőkre gondolunk, azokra, akik a háború bűntelenségét saját testükön át tapasztalják. Az Odin Teatret trilógiája az ártatlanság sokféle formáját veszi számba, miközben felteszi a kérdést: talán mindannyian ártatlanok vagyunk?
Trilógia - Első táj: a múlt (1990-2000)
Inger Langstednek
A Történelem fája növekszik: az élet és a halál táplálja.
Körülötte gyerekkatonák és imádkozó szerzetesek táncolnak együtt hadvezérekkel, egy magányos anyával, és egy költő lányával, aki gyerekként arról álmodozott, hogy repül majd az apjával együtt.
Két mesélő mutatja be, és kommentálja a jeleneteket és karaktereket: a szír sivatagban két Yazidi szerzetes elültet egy körtefát, hogy visszacsalogassák az eltűnt madarakat. Nigériában egy anya egy fa árnyékában pihen, amely a felejtés fája – karjaiban egy tökbe rejtve lánya fejét tartja. Egy európai hadvezér elmagyarázza egy afrikai hadvezérnek, hogy miért szükségesek az etnikai tisztogatások – az afrikai ezután emberáldozatot mutat be, hogy a saját gyerekhadseregét sebezhetetlenné tegye, mielőtt harcba indulnak. Egy lány a babáival játszik a fa körül, amit az apja ültetett, amikor megszületett, és azon gondolkodik, vajon a madarak milyennek látják a földet a levegőből.
A Fa (a múlt) része Az ártatlanok trilógiájának (“The Trilogy of the Innocents”), a Nagyvárosok a Hold alatt (The Great Cities under the Moon) (a jelen) és a Krónikus Élet (The Chronic Life) (a jövő) című darabokkal együtt. Ebben az előadásban a Történelem fája végül lehajol a körték súlya alatt és otthont kínál a madaraknak, amelyek a nézők feje fölött szállnak. De miféle madarak ezek?
A The Chronic Life című előadás látható volt 2015-ben a MITEM (Madách nemzetközi Színházi Találkozó) programjában is.
Az esemény alkalmából jelentettük meg a Nemzeti Színház Kiskönyvtára sorozatban a Hamu és gyémánt országa című kötetet, amely a 20. század két nagy színházi alkotója, újítója és teoretikusa Jerzy Grotowski és Eugenio Barba írásait tartalmazza. Ld. alább kapcsolódó írásainkat.