Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +36 1 476 6800
Odin Teatret

The Tree (A Fa) MITEM 12

ODIN TEATRET
Az ártatlanok trilógiája
A háború és áldozatainak ártatlansága
Az ártatlan szó vakítóan világos. Nem érezzük bűnösnek magunkat, hiszen tisztában vagyunk azzal, hogy a bűntudat lelkiismeretünk reakciója. Ez a reakció pedig nem kapcsolódik automatikusan a gaztetthez, amit tán jogosnak tartott önvédelemből követtünk el. Nézzünk szembe a háborúval: akár egy tigris ábrázata. 
Ha egy tigris szétmarcangol egy gyermeket, az nyilvánvaló tragédia, ám a tigris romlatlansága nem kérdőjeleződik meg. Az ártatlanság nem számol a károkkal, csupán a szándék tisztaságát követeli meg. A háború harcosai számára ez egybeesik szerepük tiszteletével a küzdelem gépezetében, melynek célja az ellenség megsemmisítése. Általában nem kapcsoljuk az ártatlan kifejezést a háborúhoz, sokkal inkább az áldozatokhoz, akik nem követnek el erőszakot vagy pusztítást. Árvákra, özvegyekre vagy nőkre gondolunk, azokra, akik a háború bűntelenségét saját testükön át tapasztalják. Az Odin Teatret trilógiája az ártatlanság sokféle formáját veszi számba, miközben felteszi a kérdést: talán mindannyian ártatlanok vagyunk?

Trilógia - Első táj: a múlt (1990-2000)

Inger Langstednek

A Történelem fája növekszik: az élet és a halál táplálja.

Körülötte gyerekkatonák és imádkozó szerzetesek táncolnak együtt hadvezérekkel, egy magányos anyával, és egy költő lányával, aki gyerekként arról álmodozott, hogy repül majd az apjával együtt.

Két mesélő mutatja be, és kommentálja a jeleneteket és karaktereket: a szír sivatagban két Yazidi szerzetes elültet egy körtefát, hogy visszacsalogassák az eltűnt madarakat. Nigériában egy anya egy fa árnyékában pihen, amely a felejtés fája – karjaiban egy tökbe rejtve lánya fejét tartja. Egy európai hadvezér elmagyarázza egy afrikai hadvezérnek, hogy miért szükségesek az etnikai tisztogatások – az afrikai ezután emberáldozatot mutat be, hogy a saját gyerekhadseregét sebezhetetlenné tegye, mielőtt harcba indulnak. Egy lány a babáival játszik a fa körül, amit az apja ültetett, amikor megszületett, és azon gondolkodik, vajon a madarak milyennek látják a földet a levegőből.

A Fa (a múlt) része Az ártatlanok trilógiájának (“The Trilogy of the Innocents”), a Nagyvárosok a Hold alatt (The Great Cities under the Moon) (a jelen) és a Krónikus Élet (The Chronic Life) (a jövő) című darabokkal együtt. Ebben az előadásban a Történelem fája végül lehajol a körték súlya alatt és otthont kínál a madaraknak, amelyek a nézők feje fölött szállnak.  De miféle madarak ezek?

 

 

A The Chronic Life című előadás látható volt 2015-ben a MITEM (Madách nemzetközi Színházi Találkozó) programjában is. 

 

Az esemény alkalmából jelentettük meg a Nemzeti Színház Kiskönyvtára sorozatban a Hamu és gyémánt országa című kötetet, amely a 20. század két nagy színházi alkotója, újítója és teoretikusa Jerzy Grotowski és Eugenio Barba írásait tartalmazza. Ld. alább kapcsolódó írásainkat.

A dán Nordisk Teaterlaboratorium, a lengyel Grotowski Intézet, Wroclaw Európa Kulturális Fővárosa 2016 és a Nemzeti Színház közös produkciója. Az Odin Teatret vendégjátéka​.

Bemutató időpontja:
2016. szeptember 30.

Odin Teatret, Holstebro,  Dánia

Dán, olasz, angol, bengál és balinéz nyelven!
Figyelem, az előadást a művészek kérésére nem feliratozzuk és nem lesz szinkrontolmácsolás sem. Az előadás szövegkönyvét megtalálják a Szcenáriumban illetve letölthetik honlapunkról.