Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2021. szeptember 24. - Gellért, Mercédesz Napja
Vissza a folyóiratokhoz

Nemzeti Magazin IV. Évfolyam, 8. Szám

Nemzeti Magazin IV. Évfolyam, 8. Szám Letöltés PDF-ben
Mit jelent a tisztelet?

MITEM 2017

Mit jelent a tisztelet?

Andrzej Seweryn, a Teatr Polski igazgatójának gondolatai

Fő színházi ambícióm a hagyomány alakítása, ami értelmezésemben válogatás az eszmék és értékek történelmi készletéből, és azok élő aktualitásának ellenőrzése. Ez a múlttal folytatott dialógus feltételezi a bekövetkező változások iránti nyitottságot. A „hagyomány szerinti” gondolkodás ismétlést és új...

Utazni térben és időben

Fókusz • A színházi tér

Utazni térben és időben

Vidnyánszky Attila rendező

Hol játszódnak az előadások? Színházban a színpadon, díszletben – vágjuk rá. De hogyan jön létre egy-egy előadás látványvilága? Mit gondol erről rendező, drámaíró, valamit egy díszlet- és jelmeztervező, aki tanítja is ezt a szakmát? Minden színházi térnek megvan a maga atmoszférája, ritmusa, dina...

Organikus egységben

Fókusz • A színházi tér

Organikus egységben

Visky András a színházi térről

Három fontos színházi foglalkozása van Visky Andrásnak: drámát ír, dramaturgként vesz rész előadások megszületésében és rendez. Ebből a „soklátószögből” kérdeztük, miként is ragadható meg mindaz, amiben – nevezzük díszletnek, térnek – az előadás megtörténik.

Az ürességet is meg kell tervezni

Fókusz • A színházi tér

Az ürességet is meg kell tervezni

Zeke Edit a díszlet- és jelmeztervezésről és annak tanításáról

Egy színházi előadásnak nincs külön rendezői meg külön látványtervezői változata. Vagyis a térnek, a jelmezeknek, a fényeknek, a színészi játéknak, a zenének az előadás koncepciójához kell igazodniuk, ezek együttesen alkotják azt az egészet, amit előadásnak nevezünk – mondja Zeke Edit, aki maga is g...

Északról nézve

MITEM 2017

Északról nézve

Cecilia Ölveczky a jó fesztiválokról, a skandináv és a magyar színházról, a feketelistára küldött Shakespeare-ről

Mindig azokat a színházi találkozókat szerettem legjobban, ahol sok nemzet volt jelen – mondja Cecilia Ölveczky, a MITEM-en látható oslói Amerikai Elektra dramaturgja. A magyar származású színházi szakember Stockholm és Oslo között ingázik évtizedek óta, és onnan figyeli a világot és benne Magyarors...

Káprázatos nyelven - Régi-naiv és új-rafinált

Nézőnézőpontok – Csíksomlyói passió

Káprázatos nyelven - Régi-naiv és új-rafinált

Balázs Géza és Kukorelly Endre véleménye

Balázs Géza: „Vidnyánszky Attila passiója a miénk, a magyar nép által átélt szenvedéstörténet káprázatos nyelven elmesélve, elénekelve, eltáncolva. S talán segít abban, hogy kétkedéseink, hitetlenkedéseink ellenére egy kicsit jobbá váljunk.” Kukorelly Endre: „…a színpad terét Vidnyánszky Attila t...

Film, színház, muzsika

Film, színház, muzsika

Trokán Nórával fotókról, filmekről, átváltozásokról és a szerepátvételek jeges rémületéről

Trokán Nórát nem zavarja a kettős szereposztás, és az sem, ha ugyanabban az előadásban kell két vagy három szerepet játszania. A legújabb bemutatóján a Nemzeti Színházban, Euripidész Hippolütosz című darabjának előadásain ő Phaidra, a mostoha, valamint Aphrodité, a szerelem istennője és Artemisz, a...

Hatvan éve történt…

’56 a Nemzetiben

Hatvan éve történt…

1957. május 3 - 30.

1957. május 3. Győrben letartóztatták Földes Gábor színészt, rendezőt. Földes részt vett 1956. október 26-án a Győri Nemzeti Tanács megalapításában, majd másnap azt a megbízatást kapta, hogy Mosonmagyaróváron vegye elejét a további vérontásnak. A laktanyában azonban nem tudta megfékezni a tömeget...

A modern rendezők előfutára

Elfeledett alakok

A modern rendezők előfutára

Molnár György, aki ismerte korának legfejlettebb színházi kultúráját

A 19. század egyik legjelentősebb színházi alakjáról, Molnár Györgyről az első elismerő sorokat 1927-ben a Színészek Lapjában Galamb Sándor irodalomtörténész írta. Galamb, aki 1933–1934-ben a Nemzeti Színházban dramaturgként és rendezőként dolgozott, kiemelte, hogy Molnár „az első, aki megsejti az e...