JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA:
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.
JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA:
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.
Katona József drámája, az abból készült opera, valamint az eredeti mű osztálytermi verziója is színre kerül a Nemzeti Színház „Bánk bán maraton” elnevezésű eseményén. Az előadássorozattal arra emlékezünk, hogy kétszáz éve, 1820 őszén jelentette meg Katona József a művét nyomtatásban, amelyre addig az irodalmi közvélemény nem figyelt fel. Vidnyánszky Attila három rendezése egy majd két évtizedes Bánk bán-műhelybe ad betekintést.
Alábbi cikkünkön túl, további információkért, ajánljuk Szász Zsolt dramaturgunk írását, és egy interjút Kulin Ferenc irodalomtörténésszel, az Országút című folyóiratból.
17 óra – Nézőtéri büfészint
Batta András zenetörténész tárlatvezetése a Bánk bán történetéről szóló kamarakiállításban.
17 óra 30 – Nézőtéri büfészint
Bánk bán az operaszínpadon
A beszélgetés résztvevői: Batta András zenetörténész, a Liszt Ferenc Zeneakadémia korábbi rektora, a Magyar Zene Háza ügyvezető igazgatója, Kesselyák Gergely, a Magyar Állami Operaház első karmestere, az előadás karmestere, Vidnyánszky Attila a Nemzeti Színház vezérigazgatója, az előadás rendezője.
Moderátor: Lukácsy György
19 óra – Nagyszínpad
opera három felvonásban
A Coopera produkciója
II. Endre – BAKONYI MARCELL I Gertrud – MESTER VIKTÓRIA I Ottó – BONCSÉR GERGELY I Bánk bán – MOLNÁR LEVENTE I Melinda – FISCHL MÓNIKA I Petur bán – KÁLMÁNDY MIHÁLY I Tiborc – BERCZELLY ISTVÁN I Biberach – KENDI LAJOS I Királyi tiszt – KOVÁCS GÁBOR I Zászlós – ANTÓNI NORBERT
Közreműködők: debreceni Kodály Filharmonikusok, debreceni Csokonai Színház ének- és tánckara
Vezényel – KESSELYÁK GERGELY
Rendező – VIDNYÁNSZKY ATTILA
A részletes szereposztásért kattintson itt!
Erkel Ferenc operáját négyszer rendezte meg Vidnyánszky Attila – különböző zenei változatokban.
– A Nádasdy Kálmán, Oláh Gusztáv és Rékai Nándor verzióját, amely az Operaház „klasszikus” verziója volt, most állítom színre először. Korábban a kolozsvári vagy ősváltozatot használtuk, aminek a kicsit hosszabb narratívái, a jobban kibontott jelenetei közel állnak hozzám, mert több teret adnak a rendezéshez. Ezt az átdolgozást viszont azért szeretem, mert lendületes, dinamikus és száguldó, mint egy Verdi-opera. Pillanatok alatt feljutunk egy-egy kulcsjelenet csúcspontjára, így érünk el a katarzishoz. Nádasdyék célja éppen az volt, hogy a librettót író Egressy verziójához képest visszatérjenek, közelítsenek a Katona József által írt eredeti szöveghez, és az abból sugárzó drámai erőhöz.
Az előadás oldala a honlapon
17 óra 30 – Nézőtéri büfészint
Katona drámája
A beszélgetés résztvevői:
Balázs Géza nyelvész, néprajzkutató, egyetemi tanár, az budapesti ELTE és a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem professzora, Horkay Hörcher Ferenc eszmetörténész, esztéta, az Nemzeti Közszolgálati Egyetem kutatóprofesszora és a BTK Filozófiai Intézet tudományos tanácsadója, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, az előadás rendezője.
Moderátor: Lukácsy György
19 óra - Gobbi Hilda Színpad
Bánk bán – MÁTRAY LÁSZLÓ m. v. I Gertrudis, királyné – UDVAROS DOROTTYA I Melinda – SÖPTEI ANDREA I Ottó – FARKAS DÉNES I Biberach, egy lézengő ritter – HORVÁTH LAJOS OTTÓ I Bendeleiben Izidora, türingiai leány – ÁCS ESZTER I II. Endre, a magyarok királya – SZALMA TAMÁS m. v. I Tiborc, paraszt – VARGA JÓZSEF I Mikhál bán – RÁCZ JÓZSEF I Simon bán – TÓTH LÁSZLÓ I Petur bán, bihari főispán – OLT TAMÁS I továbbá a Kaposvári Egyetem Színházi Intézetének hallgatói
Rendező: VIDNYÁNSZKY ATTILA
16 éven felülieknek ajánljuk!
– A Bánk bán zseniális alkotás, a leginkább színpadra írt mű a három nemzeti klasszikus drámának közül. Az ember tragédiája hatalmas vízió, egy rendező számára kimeríthetetlen inspirációs forrás, a Csongor és Tünde költői nyelve és meséje ragad magával, Katona művével a drámaírás shakespeare-i csúcsaira ért fel – mondja Vidnyánszky Attila, aki Katona József drámai művét és Erkel operáját is többször megrendezte már.
– Katona tudta, értette, érezte, hogy mi a színpadi hatás. Az egyik legnagyobb drámaírói erény, amikor a téma, a tézis, az ügy, a mondandó a drámai cselekmény energiájává alakul. Ahogyan Shakespeare, Katona sem csak filozofál. Nagyon személyessé, zsigerből játszhatóvá tudta megírni a figurákat, akik a nézőből együttérzést, azonosulást, szeretetet, megvetést és gyűlöletet váltanak ki. A Bánk bán története ma is érvényes: ahogyan az egyes ember a történelemben cselekszik vagy sodródik, ahogyan változtatni akar, és ahogyan a történelem, a sors a maga igazságát képviselő embert, a hőst felőrli, megsemmisíti, de fel is emelheti.
***
17 óra 30 – Nézőtéri büfészint
Előadások a Bánk bánról
Erkel operája – Windhager Ákos zeneelméleti író, az Országút folyóirat rovatvezetője
Vidnyánszky Attila Bánk bánjai – Szász Zsolt dramaturg, a Szcenárium folyóirat felelős szerkesztője
19 óra - Kaszás Attila Terem
Katona József műve alapján írta Verebes Ernő
Játsszák a Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Intézet Cserhalmi György vezette színészosztály egykori hallgatói:
Bank bán – KOCSIS GÁBOR I Petúr bán – SZURCSÍK ÁDÁM I Tiborc – BÖLKÉNY BALÁZS I Biberach – KISARI ZALÁN I Ottó – KOVÁCS S. JÓZSEF I Mikhál – PÉTERI LILLA I Simon, II. Endre – KARÁCSONY GERGELY I Melinda – SZÁSZ JÚLIA I Gertrudis – HERMÁNYI MARIANN I Izidóra – KOVÁCS PANKA I Narrátor – CSEKE LILLA CSENGE
Rendező: VIDNYÁNSZKY ATTILA
A Katona-mű harmadik műfaji verziója a Nemzeti tantermi előadása, A Bánk-misszió, amelyet az elmúlt két évben Hajdúböszörménytől Győrig több tucatnyi iskolai osztály láthatott.
A Bánk bánt nemcsak rendezni kihívás, de tanítani is nehéz. Vidnyánszky Attila szerint, aki rendezői tanulmányai előtt maga is tanított középiskolában, egy-egy remekmű „megéreztetése” jelenti a legnagyobb feladatot a tanár számára, hogy diákokkal is megtörténhessen az, amiért egy műalkotás megszületik: a katarzis.
– Nagy segítség lett volna akkor nekem a nagymuzsalyi iskolában, ha egy ilyen tantermi előadást hívhatok segítségül. Hogy ott „élőben” születhetett volna meg Bánk bán, Melinda, Gertrudis, Ottó, Biberach és Endre király igazsága. Most van egy ilyen előadás: a címe A Bánk-misszió.
Verebes Ernő, a Nemzeti Színház fődramaturgja elkészítette a dráma mintegy 60 perces, tanteremben bemutatható verzióját. Nem maradt ki egyetlen szereplő és történetszál sem, de könnyítettek Katona nyelvezetén.
Az előadás a Nemzeti Színházban 2017 szeptemberében bemutatott „nagy Bánk bán” nyomán készült. Abban az előadásban a Kaposvári Egyetem Cserhalmi György által vezetett osztályának tagjai játszottak kisebb szerepekben. A „missziós” verzióban (az azóta már végzett) diákok a főszereplők. A kötelező olvasmány unalma és kényszere helyett színházi élményt kíván nyújtani ez a misszió az osztályteremben.
Három egymást követő napon a Bánk bán három előadásban, műfajban és „méretben” látható a Nemzetiben: operai monumentalitásban, a Gobbi Hilda Színpad intimebb terében és a Kaszás Attila Terem „iskolai” miliőjében. A programhoz szakmai beszélgetések is kapcsolódnak, az előadások előtt ráhangoló, utána közöségtalálkozó várják a nézőket.
"Vidnyánszky Attila gyakran hangsúlyozza, hogy rendezéseiben, pályatársaival ellentétben, napi szinten nem kíván aktualizálni. Neki nagy narratívákra, „az idő epikus tágasságára” van szüksége ahhoz, hogy a történelemhez és felgyorsult ütemben változó korunkhoz való viszonyát a színpadon megfogalmazza."
***
Kulin Ferenc évtizedek óta a Bánk bán-kultusz éltetője. A Nemzeti Magazinban 2014. áprilisában jelent meg tőle egy írás, legutóbb pedig az Országút augusztus 19-i száma közölt vele egy interjút a témáról.
Balogh Csaba interjúja az ORSZÁGÚT című folyóiratban
"Ami pedig a szélsőséges színházi értelmezéseket illeti, nem az a döntő kérdés, hogy a rendező milyen műfaji hatásmechanizmusokkal igyekszik elfogadhatóvá tenni a saját koncepcióját, hanem az, megkísérli-e felfedni a mű alapeszméjét. Megérteti-e, hogy – esetünkben – nem szerelmi, nem is nemzeti drámával, s különösen nem egy politikai thrillerként feldolgozható bűnügyi történettel, hanem egy modern tragédiával van dolga."
(2020. szeptember 15.)