Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. március 29. - Aguszta Napja

Interjú

Premier: Ők tudják, mi a szerelem

Ki tudja, mi a szerelem?! Rátóti Zoltán – rendező

Megmosolyogjuk, hogy a nagy zeneszerző közel fél évszázad után meri csak megkérni gyermekkori szerelme kezét. Egyszerre tragikus és megható. És mindez remek szerepet kínál az idős szerelmeseket alakító színészeknek – mondja a rendező: Rátóti Zoltán.

 

Rátóti Zoltán az Ők tudják mi a szerelem olvasópróbáján

 

Hubay darabja: jutalomjáték.

– Nem az ilyenkor szokásos, általános udvariasság mondatja velem, de tényleg valamennyi szerepet olyan színész játssza, aki érti, éli a darabbeli sorsát. Ráadásul Hubay Miklós remekül megírta ezt a drámát, még a kisebb szerepek is jól kidolgozottak.

Jól döntött-e, amikor vállalta a rendezést? Vagy talán jobb lett volna, ha eljátszhatja Hektor Berlioz szerepét?!

– Ez eszemben sem jutott! Gyorsan felejtsük is el még a feltételezést is! Amikor egy társulatban olyan nagyszerű színész van, mint Blaskó Péter, akkor csak ő kaphatja meg ezt a szerepet, s ki lehetne méltó párja, mint Udvaros Dorottya. Többször beszélgettünk Vidnyánszky Attilával a rendezés lehetőségéről. Egy ilyen alkalommal hangzott el, hogy Hubay darabját akár én is rendezhetném. Rábólintottam…

A Nemzetiben ez az első rendezése, de a Színházi adattár szerint a nyolcadik…

– Akkor biztos ez a nyolcadik! Nem dokumentálom magam az utókor számára. Na de lássuk akkor, mi is volt… Kaposváron két Molnár Ferenc-egyfelvonásost rendeztem, itt Budapesten a Tivoliban volt egy Háy János-ősbemutatónk, a Vasárnapi ebéd, majd Veszprémben is két nagyszínpadi előadást vittem színre, az Operettszínházban és az Erkelben is... Valójában 2000-ben Szolnokon kezdődött számomra a rendezés. Schwajda György bízott bennem, így a Bunbury volt az első.

Ráadásul mindjárt játszott is abban a darabban. Nem volt nehéz saját magát rendeznie?

– Csak egy későbbi szerepátvétel történt. Tehát a próbák idején nem instruáltam magam…

Most viszont olyan művészeket kell rendeznie, akikkel korábban sokat játszott együtt. Nem zavarja, hogy most irányítania kell őket?

– Nem. Egyáltalán nem. Udvaros Dorottyával is, Blaskó Péterrel is nagyon régóta ismerjük egymást, az évek, sőt évtizedek során nagyon szép, komoly munkáink voltak. Értjük egymást. Számomra varázslatos lehetőség, hogy velük állíthatjuk színpadra a darabot, együtt elemezzük a művet.

 

Udvaros Dorottyával az előadás próbáján

 

Hogy van a nagy elődök példájával? Ádám Ottó rendezésével?

– Annak idején színházban nem láttam ezt az eredeti, Ádám Ottó-féle előadást, csak a televízióban. Tolnay Klári és Sinkovits Imre kettőse tényleg feledhetetlen. Most, amikor kiderült, hogy én rendezhetem a darabot, megkerestem a különböző felvételeket. De nyilván nem azért néztem meg, hogy lemásoljam ezeket. Nem is lehet. Nyilván más szereplők, más játéktér, más közönség.

A szerző a műfaji meghatározással – burleszk és tragédia – jól feladta a leckét!

– Benne van ebben minden: az esetlenség és a tragédia, öröm és bánat, a sírás és a nevetés. Talán megmosolyogjuk, hogy a nagy művész, a híres zeneszerző, Berlioz közel fél évszázad után meri csak megkérni gyermekkori szerelme kezét. Az pedig már-már tragikomikus, ahogy Estella veje nem érti az emberi érzelmeket, a szerelmet, a művészetet. Csak a praktikus szempontokkal, a saját érdekével, a személyes sikerrel foglalkozik. De a zeneszerző, a művész számára az is szomorú, hogy míg alkotásaival gyönyörű érzelmeket közvetít, új korszakot nyit a zenetörténetben, rajong érte a közönség, magával ragadja a hallgatóságot, de azt nem tudja szavakkal elérni, hogy az imádott nő elfogadja szerelmét, és igent mondjon kérésére. Bár azt nem tudjuk, lesz-e folytatása a találkozásuknak.

Nézőként vihetjük haza nagy kérdéseinket az örök szerelemről, az elhibázott döntéseinkről…

– Az örök szerelem kérdése gyakran felvetődik az irodalomban, a színházban, mint ahogyan döntéseink helyességéről is elgondolkodunk, ez természetes. Mikor kellett volna másképpen döntenem? Mit csináltam rosszul?

Rátóti Zoltán mit csinált rosszul?

– Ez már vallatás?! Most be kellene ismernem a legrosszabb döntésemet?!

Mondja csak a jót! Inkább színész vagy inkább rendező?

– Színész vagyok. Szerintem jól döntöttem, amikor ezt a hivatást választottam. Hogy időnként rendezhetek, ez már csak a ráadás.

 

Filip Gabriella   |   Fotók: Eöri Szabó Zsolt

(2022. szeptember 19.)