Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. október 12. - Miksa Napja
Vissza a folyóiratokhoz

Szcenárium IX. Évfolyam, 6. Szám

Szcenárium IX. Évfolyam, 6. Szám Letöltés PDF-ben
„A kétségbeesés a remény legfelső foka”

MITEM 2021

„A kétségbeesés a remény legfelső foka”

Tompa Gábor és Both András beszélgetése a Godotra várva bemutatója előtt

A Godot-ra várva előadásában egy Tom Waits-től kölcsönzött szaxofon-melódia ismétlődik, hangsúlyozva Samuel Beckett darabjának körkörös jellegét. A lejtős színpadon, „a szakadék szélén és a szemétdomb közepén” az emberiség hanyatló történelme. A játék két felvonása, azaz két napja során a párosok ré...

Tisztelet a tehetségnek

Bérczes László

Tisztelet a tehetségnek

Törőcsik Mari a Nagybácsi álmában

Mi a színház? Mi az élet? Erre a határvonalra állítja, illetve ezen csúsztatja-lépteti ide-oda Vasziljev a színészt, aki aztán lába nyomával kijelöli, illetve eltapossa e vonalat. Mindez persze csak utólagos elmélkedés, a színpadon mindig konkrét helyzet van. A színész nem elméletet játszik, ha...

Találkozásaim az orosz színházzal

MITEM 2021

Találkozásaim az orosz színházzal

Kozma András interjúja Törőcsik Marival

Ön a 20. század második felének egyik legmeghatározóbb magyar színésznője, aki szinte minden jelentős rendezővel dolgozott, és azon ritka művészek közé tartozik, akiknek lehetősége volt a világ leghíresebb alkotóival is közvetlen kapcsolatba kerülnie. Talán az orosz színházművészettel jött létre a l...

Az ember tragédiája mint theatrum theologicum

Visky András

Az ember tragédiája mint theatrum theologicum

Részlet a dramaturg naplójából

A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján: így összegzi az előttünk álló kísérlet célkitűzését. Egy szegényes társulatot látunk a szokatlanul szűk, épített játéktéren, folytatja a rendező, meztelenek mind, testüket csak egy bézs ballonkabát fedi, itt vann...

„Hát ismerhetem én az isteni gondviselés útját?”

Pálfi Ágnes

„Hát ismerhetem én az isteni gondviselés útját?”

Hamlet vs. Raszkolnyikov

Dosztojevszkij regényei – eltérően a 19. századi nyugat-európai modelltől – nem karrier-regények. Az író nem azt mutatja be, mint Standhal vagy Balzac (pl. a Vörös és fekete Julian Soreljének vagy a Goriot apó Rastignac-jának történetében), hogy a romantikus, álmodozó fiatalemberek hogyan válnak józ...

Kozma Gábor Viktor: „…játszani/cselekedni kell”, 1. rész

Színházi Olimpia

Kozma Gábor Viktor: „…játszani/cselekedni kell”, 1. rész

Tadashi Suzuki színésztréning-módszerének elemzése

Suzuki már a legelső tréningről folytatott nyilvános diskurzusok alkalmával a japán kunren szót használta módszerének gyakorlataival kapcsolatban, amely kifejezést angolul discipline-nek fordították. A diszciplína egyszerre jelent fegyelmezettséget és tudományágat, amely azt sugallja, hogy egy...