MITEM - Könyvbemutató
Szergej Cserkasszkij a Szentpétervári Állami Színházművészeti Akadémia színész- és rendezőszakon professzor, a Színészstúdió vezetője, több színházi könyv szerzője. A színész művészete: Sztanyiszlavszkij, Boleslavky, Strasberg című könyve 2016-ban elnyerte Oroszországban a legjobb színházi könyv díját. A díj elnevezésnek oroszul ("Театральный роман") két jelentése van: „színházi elbeszélés”, de egyszersmind „szerelmi románc a színházzal”, Bulgakovnak a Moszkvai Művész Színházról írt „Színházi regény” című művére is utalva.
A szerző a három címszereplőn keresztül mutatja be a színház világának egy rendkívüli korszakát. Olyan világot tár elénk, melyben nemcsak egy történeti áttekintést láthatunk, hanem mély, érzelmekre ható történetet, ahol a szereplők valósággal életre kelnek. A könyv első része a XX. századi Amerikába kalauzol minket, ahol az emigráns Boleslavsky adja át az amerikai színházaknak Sztanyiszlavszkijtól szerzett minden tudását. Elkezdődik tehát a „Sztanyiszlavszkij-módszer” terjesztésének amerikai periódusa. A módszer rendkívüli sikerének kulcsát Cserkasszkij tárta fel nekünk, melynek egyik meghatározó eleme a jóga. Megtudhatjuk, hogy a mester számára a jóga nem csak gyakorlat volt, hanem egyben filozófia is. A „színházi regény” vége felé közeledve megjelenik a harmadik főszereplő is, Lee Strasberg, aki szintén Sztanyiszlavszkij tanítványa volt, majd később számos hollywoodi színészcsillag mestere lett.
A könyvbemutató programja:
Routledge, 2016. – 126 old.
Ez a könyv a Sztanyiszlavszkij-módszer legfontosabb alappillérén, a jógán alapszik. A jóga Sztanyiszlavszkij számára nemcsak gyakorlat volt, hanem egyszersmind filozófia. Cserkasszkij gondosan összeválogatott minden jógára való utalást Sztanyiszlavszkij írásaiban. Ez a kutatás azonban meglehetősen nehéznek bizonyult, hiszen a sztálinizmus cenzúrája miatt a mester publikált műveiben csak elvétve találhatott erre vonatkozó közvetlen gondolatokat.
Cserkasszkij könyvének központi szála a Sztanyiszlavszkij-módszer és Ramacsaraka jógi írásai közötti összefüggések keresése. A jóga művelése a Sztanyiszlavszkij-módszer egyik legfontosabb eleme volt. A színházakban és a színészmesterség tanítói között e téma ideológiai okok miatt sok éven át tabunak számított, és csak az utóbbi tíz évben lett elfogadott. Cserkasszkij széleskörű elemzése rávilágít, hogy e tanítás mindig is a módszer részét képezte. Könyve tehát új és izgalmas felfedezéseket nyújt a nagy orosz mesterről.
Szergej Cserkasszkij a neves, 1779 óta működő Szentpétervári Állami Színházművészeti Akadémia Színészstúdiójának vezetője. Színjátszást és rendezést tanít, első doktorátusát 2003-ban szerezte az oroszországi rendezőképzés területén szerzett kutatásaiból. Második doktori disszertációja 2016-ban könyv formájában is megjelent. Ez A színész művészete: Szanyiszlavszkij – Boleslavsky – Strasberg. Történelem, elmélet és gyakorlat című “színházi regény” lett a legjobb színházi könyv abban az évben Oroszországban.
További könyvei: Sztanyiszlavszkij és jóga (angolul 2016, japánul 2015, oroszul 2013), Valentyin Szmislajev: Színész, rendező és tanár (2004), Szulimov rendezői iskolája (2013). Ez a trilógia képezi Cserkasszkij szakmai családfáját, mely Sztanyiszlavszkijtól, Szmislajeven, a Moszkvai Művész Színház Első stúdiójának tagján keresztül Szulimovig, a XX. század legnagyobb rendező tanáráig terjed.
Cserkaszkij több, mint három tucat klasszikus és modern darabot rendezett. Ezek közül a Veszedelmes viszonyok tizenkét, a Nagy Katalin pedig tizenhat évig futott Péterváron. Külföldi rendezései: Shaw: Nagy Katalin, Vampilov: Vadkacsavadászat (RADA- Royal Academy of Dramatic Art), London), Gogol: A revizor (Bukarest, I. L. Caragiale Nemzeti Színház), Bulgakov: Menekülés (NIDA- National Institute of Dramatic Art, Sydney).
Cserkasszkij tanítványai Oroszország vezető társulataiban játszanak. Számos díj tulajdonosai, köztük a legfontosabbat, az Arany Maszk-díjat is megkapták. Cserkasszkij eddig több, mint 40 művészeti iskolában tartott workshopot világszerte.
(2017. április 10.)