Milyen volt a Madách-kultusz száz éve? Hogyan ünnepelte a Tragédia költőjét a Nemzeti 1923-ban? Mit kínál a Színházi Olimpia? Mit érdemes megnézni a MITEM-en? Nézőpontok: milyen az új Krétakör? Hogyan lesz az előadás? – Zalán Tibor novellája és sok egyéb érdekes olvasnivaló a Nemzeti Magazin legfrissebb számában.
Olvasnivalók…
►Ismerős ismeretlen? – Madách 200
Száz éve, 1923 januárjában kezdődtek országszerte és az elcsatolt területeken a Madách Imre születésének centenáriumát ünneplő események. A trianoni kort jellemző módon éppen a költő szülőhelyén nem volt hivatalos megemlékezés. A Tragédia íróját mindenki ismerte, de életét, életművét csak kevesen. A 200 éve, 1823. január 20-án született Madách Imrét köszöntő összeállításunkban Praznovszky Mihály irodalomtörténész és Huber Beáta színháztörténész az irodalmi és a színházi kultuszteremtés száz évvel ezelőtti momentumait idézi meg.
►Cím, szerep, kondi – interjú Bordás Rolanddal
„Akár ma is írhatta volna Molière! Don Juan mondja: »A képmutatás mestersége a legelőnyösebb. Olyan művészet ez, amelynek csaló fogásait mindenki tiszteli, és ha fölfedezik is, senki sem mer tiltakozni…« Mintha itt járt volna köztünk, és megfigyelte volna, mennyi hazugság, hamis póz, képmutatás van ebben a világban.
►Nézőpontok: Krétakör
„Katona Kinga Gruse szerepében elbűvölően összetett figurát hoz, tud megrendítően lírai és butuskán naiv lenni, kemény és céltudatos, éppúgy, mint esendő, megalázott nő. Trill Zsolt nagyszerű, visszafogott elbeszélő és zseniális Azdak” – írja Osztovits Ágnes
„Aki a legemlékezetesebb alakítást nyújtja: Azdak figurájában Trill Zsolt. Egyszerre idézi meg a mesék bolondját és az igazságos döntés meghozatalára képes bibliai Salamon királyt” – írja Gulyás Gábor.
►Olimpia és MITEM
2023-ban Európa egyik, ha nem a legjelentősebb színházi eseménye lesz a magyarországi Színházi Olimpia. Mit kínál az Olimpia részeként a budapesti MITEM és a Miskolci Nemzeti Színház? Mivel várják az érdeklődőket a magyar bábszínházak?
►Zalán Tibor: Visszaolvasva lenni
„Eszembe jutott szegény apám, hogy ő miért nincs meghívva, és arra a következtetésre jutottam, bizonyára nincs az élők sorában, tehát a jó drámaszerzők közül való, akik nem tudnak beleszólni gyermekük sorsának az alakulásába.” (Jelenetek egy Előadás életéből – 4. rész)
♦
(2023. január 27.)