Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Vissza a hírekhez

Nemzeti Magazin

Látvány, Észak, terror

Olvasnivalók a Nemzeti Magazin április-májusi számában

Hogyan születik meg egy színházi előadás látványvilága? Mit gondol színházról, szerepekről, életről Csomós Mari és Trokán Nóra? Milyen volt a műsorpolitika az 56-os megtorlások árnyékában? Ki volt anno az első modern rendező? És sok egyéb olvasható még a Nemzeti Magazin legfrissebb számában.

 

Utazni térben és időben

Vidnyánszky Attila: „Minden térnek megvan a maga atmoszférája, ritmusa, dinamikája, a saját zenéje, szoktam mondani, és »hallom« azokat az üzeneteket, amiket a tér kelt már üresen, díszletek nélkül is.”

Bűn és bűnhődés, Alekszandrinszkij Színház, Szentpétervár.
Tervezők: Marija Tregubova és Alekszej Tregubov, rendező: Vidnyánszky Attila

Organikus egységben

Visky András: „…a színházban úgy beszélünk a térről, mint saját tudással rendelkező képződményről. A színészek szeretnek mihamarabb színpadra menni, és a leendő előadás terében elhelyezni magukat. A díszletek jó darabig még csak jelzésszerűek a próbák során, de a színészek már elképzelik, érzékelik, megtapasztalják a tér anyagiságát.”

Visky András

 

A Nemzet Színésze

Csomós Mari: „…nem a saját életemet mesélem, bár egy idő után mindegyik szerep személyessé válik. Ha egy író megírt egy szerepet, annak biztosan oka, feladata van a darabban. Ezért számomra nincs kis szerep. Egy színész az színész.”

 

Északról nézve

Cecilia Ölveczky: „Kezdő dramaturgként egy nagy svéd színházban szembesültem először azzal, hogy kézfeltartással feketelistázta a többség Shakespeare-t, Molière-t és a görög dráma óriásait. Bűnük az volt, hogy királyokról, nemesekről, istenekről írtak.”

 

Film, színház, muzsika

Trokán Nóra: „Ha meglátjuk és megértjük a fontos jeleket, utólag nagyon sok, korábban értelmetlennek tűnő apróságról derülhet ki, hogy komoly hatása volt az életünk, a sorsunk alakulására. Csak időnként el kellene csendesednünk, jobban kellene figyelnünk magunkra, másokra, a világra… Többet kellene beszélgetnünk is.”

Hippolütosz

 

’56 a Nemzetiben

Gajdó Tamás: Miként politizálhat egy direktor a színházműsor összeállításával? Miként mutatja a forradalom után alig fél év elteltével a változásokat, hogy milyen új bemutatókat tűz ki a Nemzeti? Profilváltás a tomboló terror idején?

 

A Nemzeti Magazin ingyenes kiadvány. Megtalálható a Líra Könyvesboltokban is.

(2017. május 15.)