Vissza a hírekhez
Luigi Pippolo: Mertz Tibor
Rövidesen itt a bemutató, ilyenkor minden napról-napra változik, ezért szögezzük le, mi még a főpróbahét elején beszélgetünk. Sok munka van már mögöttetek, számtalanszor hallottátok a poénokat, ti még röhögtök egymáson?Ha valami új dolog születik meg éppen, akkor lehetetlen nem röhögni. A próbák kezdetén sokszor hosszú percekig sem bírtuk abbahagyni, persze most már többnyire tudjuk fegyelmezni magunkat, de azért látszik, hogy mikor, kinek csillan meg gyanúsan a szeme
Ha jól érzékelem, akkor mostanában születik meg az előadásnak az a szépségesen fájdalmas vonulata is, ami szükségszerűen színezi az olyan történeteket, amelyek a múltunkról, ebben az esetben az ötvenes évekről mesélnek.
Melyik szerepeidet kedveled jobban: a sok jelenetből állókat, vagy amikor szinte végig a színen vagy?Diplomatikus válasznak tűnhet, de ez az igazság, mindkettő jó. Ha végig bent vagyok a színpadon, annak az a nagyon nagy előnye, hogy az ember szinte belakja a színpadot, egyre felszabadultabban, otthonosabban mozog a szituációkban. Ha viszont olyan a szerep, hogy ki-be mászkál az ember, akkor minden színrelépésnél jelentkezik egy kicsi drukk, ugyanakkor a jelenetekre külön-külön egy kicsit rá is lehet készülni. Nem helyezném egyiket sem a másik elé, az fontosabb, hogy milyen a darab és sikerült-e benne megtalálnom a helyem. Például nagyon szerettem a Sárga liliomot, nem feltétlenül a szerepem, hanem az előadás minősége, egysége, a sárga liliomság miatt. Vagy a friss szerepek közül Keszeit Az ötödik pecsétben, Azazellot A mester és Margaritában. Abból a szempontból, ahogy kérdezted, mindegyik más.
Érzésem szerint most egy leendő kedvenc szereped van születőben, ez történetesen az a fajta, amikor szinte végig a színen vagy.Biztos, hogy nagyon fogom szeretni. Rögzítsük, hogy a főpróba hét elején beszélgetünk, tehát még nagyon sok és nehéz munka van hátra.
Nehéz munka?A Szigliget nagy csapdája, hogy bohózat, és egy bohózatban az ember hajlamos arra, hogy megpróbál vicces lenni. Szerencsére a rendező résen van, és nem hagyja, az ugyanis a halála lenne az előadásnak. A darabnak kell ugyanis viccesnek, szellemesnek lennie, nem nekünk. Nekünk azt kell elhinnünk, hogy amin mi az olvasópróbán is már jókat derültünk, az a nézőre is hatni fog, és ehhez nem kell mást tennünk, csak nagyon pontosan játszani. Túlzások nélkül, mintha a III. Richárd lenne. A darab struktúrája adja, hogy mulat rajta a néző, nem a szereplők viccelődése.
Bevallom, én már most is néha a szék mellé ültem a röhögéstől, de érzem, amiről beszélsz, az időzítésen múlik mindenhogy mikor röpül el egy ceruza a levegőben, mikor csapódik egy ajtó, mikor nézel, vagy éppen nem nézel valahova; minden percben ezer tennivaló sorakozik az ember agyában, és mindennek egy tökéletesen szerkesztett menetrend szerint kell megtörténnie, miközben, nem mellesleg, élni kell a szerep szerinti figurát is. Mindezt a lehető legtermészetesebben.
Mondhatjuk, hogy pl. egy Shakespeare darabban a színész szabadabb? Az idővel mindenképpen szabadabban bánhatSzerintem mondhatjuk. Alig várjuk a közönséget, hiszen az ilyen előadás a közönség előtt lesz kész. A nézők óhatatlanul átrendezik, hiszen például, ha elkezdenek nevetni, abba nem lehet belebeszélni, tehát változik a ritmus, és így tovább azt hiszem, hogy a színész számára a vígjáték, a bohózat a legnehezebb műfaj, egyben persze a legélvezetesebb is. Reményeink szerint a nézőknek mindebből csak az utóbbi, az élvezet marad. Eöri Szabó Zsolt
(2007. május 10.)