Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Vissza a hírekhez

Olyan gazdagnak érzem magam, mint még soha

Jövök, mondja, és beszalad az öltözőbe vízbe tenni a rózsát, amit éppen most kapott. A büfében, egy kávé mellett beszélgetünk. Szó szerint. Csak én kávézom. Ő nagyon komoly. Zárkózott kislány voltam, kezd mesélni. Egy kicsit ijedten nézhetek, mert bíztatóan felkacag, pedig csak arra gondoltam, hogyan jutunk el ilyen messziről a díjig. Aztán, néhány perccel később, mindent értek: ez a beszélgetés csak innen indulhatott. A zárkózottság menekülés volt számomra. Valahogy hiányzott belőlem a talpra állás képessége, hogy amikor az ember beveri a lábát, tudja, hogy semmi baj: fáj, de majd elmúlik és megy tovább az élet. Engem mindig nagyon mélyen érintett, ha megbántottak. A lelki fájdalmakkal szemben védtelennek éreztem magam. Féltem, hogy az emberek nem fogadnak el olyannak, amilyen vagyok, és hogy ezért bántani fognak. Ezek az érzések visszahúzódóvá, zárkózottá tettek. Arra gondoltam, hogy ha bezárkózom, akkor nem érint meg, ha bántanak. És ez működött is, csak éppen ha az ember falat épít maga köré, akkor a jót ki-, a saját érzéseit meg bezárja. Általános iskolában, a magyartanárom indított egy színjátszó csoportot. Az volt az első hely az életemben, ahol úgy éreztem, hogy merhetek olyan dolgokról beszélni, amikről az életben nem. Nyilván mindenkinek mást jelent a színjátszás, nekem maga a csoda volt. Mert a színházi maszkok alatt, a szerepek segítségével, mintha nem is én lettem volna, elkezdhettem földolgozni az érzéseimet. Az indulatokat, fájdalmakat, örömöket. Ez egyfajta önterápia. Értem. Többektől hallottam már, hogy a színjátszás terápia... Miért használnák különben a pszichiátriákon? Csupa meglepetés, amiket mondasz, nem ilyennek ismertelek. Meddig éltél így bezárkózva? A legutóbbi időkig… Azt akarod mondani, hogy a Színművészetit, a Katona József Színházban az összes szerepedet, Sopront, a szabadúszást, mind ezzel az érzéssel csináltad végig? Igen. A Jászai Mari-díj azért hihetetlenül nagy élmény, mert én már mindenről lemondtam. A pályát is abba akartam hagyni. Hihetetlen. Ha nem bánod, menjünk sorjában. Jó. A Katonában egyszer csak úgy éreztem, hogy lezárult egy korszak az életemben és váltanom kell. Fájdalmas szakítás volt, a legkedvesebb éveimet hagytam ott. De úgy éreztem, meg kell tennem. Szabadúszó lettem. Akkor született meg a fiam. Az a kilenc hónap olyan mély és fölkavaró élmény volt számomra, hogy ahhoz képest ez a szerepek mögött rejtőzködő fél-létezés hitelét vesztette. Ekkor gondoltam arra, hogy végleg abbahagyom. De a gyerekvállalás, ha csak nem milliárdos az ember férje, ezt nem engedi meg. Tettem egy fogadalmat, hogy minden évben egy szerepet elvállalok, mindegy, hogy jó vagy rossz. Egy idő után teljesen a perifériára kerültem, úgy éreztem, hogy senki sem tud már rólam… És akkor Valló Péter rendező utánam nyúlt. Először a Radnóti Színházba vitt beugrani, aztán, amikor megkapta a soproni igazgatói széket, meghívott. Abban az egy évben több főszerepet is eljátszhattam. Miért pont Valló? Dolgoztatok együtt korábban? Nem, soha nem dolgoztunk előtte. Nem is tudom miért tette. Soha nem beszéltük ezt ki. Talán csak ismert a Katonából és miután nem lehetett semmit hallani rólam, utánam nyúlt, hogy ne kallódjak el. Nem tudom. Jordán Tamásnak is ő ajánlott. Fantasztikus... Igen. Neki köszönhetem, hogy újra a pályán vagyok. Nem is nagyon értem. Alig van már ilyen, hogy valaki rajtatartja valakin a szemét a távolból. Jordán meg azért volt fantasztikus, mert a Valló első szavára meghívott beszélgetni. Aztán szerződést kínált, pedig akkor már nagyjából megvolt a társulat. Mindkettejüknek nagyon hálás vagyok. Tehát lemondtál a társulatról, és most itt vagy a Nemzeti Színház társulatában. Lemondtál a díjakról és most megkaptad a Jászai Mari-díjat. Tiszta filozófia. Mint a kedvenc soraid Az öngyilkosban. „Amíg volt Szemjonom, nem volt kalapom. Most van kalapom, de nincs Szemjonom. Istenem! Miért nem adsz egyszerre mindent?” Igen, tényleg így működik. És mi a helyzet a bezárkózással? Azt mondtad, hogy a legutóbbi időkig így éltél. Zsótér Sándorral való találkozásomig. Szerintem, Zsótér meglátott valamit ebben a zárt, sokszor megközelíthetetlennek, hidegnek, esetleg gőgösnek tűnő emberben. Valamit a mélyben, amire szüksége volt, hogy odaállítsa Pentheszileia mellé. Mindenesetre, Zsótér nagyon kemény próbái alatt indult el bennem az a folyamat, ami változtatásra sarkallt. Arra, hogy átrágjam magam az elfojtott érzéseimen, hogy átrendezzem és merjem elhagyni a beidegződéseimet, amik életben tartottak, hogy merjek mindenre rákérdezni, amit addig nem mertem, mert hihetetlen fájdalmakat okozott. Ha megengeded, akkor leírom, hogy most már értem, miért láttalak zokogva a próbákon. Én csak azt láttam, hogy Zsótér gyakran hihetetlenül kemény volt veled, és azt, hogy ez most magánemberi sírás. Igen, igen. Rettenetesen kemény volt. A legmélyebb érzéseidet szabadította föl. Én hiszek az analógiákban. Régóta üzenetnek veszem a szerepeimet. A legocsmányabb karakterre is úgy gondolok, hogy íme, egy újabb helyzet, amit meg kell értened, fel kell dolgoznod. Van ebből benned valami? Akkor birkózz meg vele. Dolgozd föl! Ha nincs, bizonyítsd be! És, ha sikerül a szerepet megoldanom, akkor úgy érzem, hogy azt a problémát is sikerült földolgoznom. Úgy érzed, hogy egy-egy szereptől több leszel a magánéletedben is? Igen. A próbák során én mindig ösztönös válaszokat adok a szerep problémáira, és utána szükségem van arra, hogy leülepedjenek az élmények. Meg kell találnom a tudatos válaszokat is. Ilyenkor rengeteget sétálok Pilisszentlászlón a hegyek között, és filózok. Próbálok megbirkózni mindazzal, ami a próbák során felszínre került a lelkemből. Ha sikerül, úgy érzem, győztem. Szerintem, ettől több lesz az ember. Szeretném megosztani veled, hogy életem egyik legvidámabb pillanatát neked köszönhetem. A Sárga liliomban van egy jelenet: a szerep szerint, már nagyon részegen, elindulsz egy kollégához, de a lábad nem engedelmeskedik. Ismerem a darabot, tudom, hogy kihez kell eljutnod, de te szinte az ellenkező irányba indultál, és vagy húszméternyi kerülővel érkeztél csak meg. Először nem is értettem, hová mész, de aztán patakokban folyt a könnyem a röhögéstől azon, ahogy ezt a kerülőt csináltad. Azok után, amiket elmondtam, nyilván meglepő: nagyon szeretek bohóckodni. Befelé forduló csajnak ismernek, a büfében se lát senki marháskodni, nem vagyok az a sztorizós fajta se. Nem megy, mert zavarban vagyok tőle. De a színpadon, ha a szerep megengedi, akkor ezt is imádom. Ezek szerint jó úton vagy, jól vagy? Igen, igen. Csupa jó dolog történt velem az elmúlt időben. Hadd mondjak el még valamit. Mert az elmúlt két-három napban rájöttem még egy nagyon fontos dologra. Most, hogy sorban jöttek a kollégák gratulálni, hozták a virágokat, nem csak egyszerűen adtak egy puszit, hanem mindenki még hozzátett néhány szép mondatot. És én azt éreztem, hogy őszintén és nagyon szeretnek. És rájöttem, hogy a legtöbb, amit egy ember a másiknak adhat, amitől én elzártam magam, amiért a Zsótér rugdosott, hogy áttörje ezt a falat, az az, hogy az ember kifejezi a másiknak, hogy mennyire fontos a számára. Ő, személy szerint. Én ezt kaptam meg most az emberektől, és most olyan gazdagnak érzem magam, mint még soha. Kép és szöveg: Eöri Szabó Zsolt

(2006. március 17.)