Performing Poland – Anatómia MITEM 16
Natalia Chylińska és Katarzyna Pastuszak közös performance-a.
Az Anatómiában az alkotók egy anatómia óra közismert kliséit játsszák el. Megkérdőjelezik, mit képes látni a szem, milyen teret lát be a tekintet. Az érzékelést kiterjesztik az érzékeny fülre, egyúttal rögzítik a belső hangképek folyamatait is. Többszólamú anatómia után kutatnak. Az alkotók arra keresik a válasz, hogyan vetíthetjük ki pozícióinkat, és hogyan élhetjük meg önmagunkat – mint embert – nyitott folyamatként.
Anatómiák – két test, amelyet elnyel a föld, ahol már a legelső mozdulatok is tabuterületekre tévednek. Vetni, trágyázni, melegen tartani, óvni akarnak – átengedik magukon az emberi és nem emberi hatóanyagokat is. Figyelnek az egyének körülményeire – az apró személyes kataklizmákra, így megtalálják a közös hangot az ember által elpusztított természettel is.
Az Anatómia:
-hallgatózik és figyel a robbanásokra, amelyek szétszakítják a stagnáló rendszert,
-felmelegíti azt, ami befagyott az utak burkolatán, hogy a repedéseken átcsorogjon a víz,
-megérinti a testben kristályos anyaggá vált lerakódást, az összetett folyamatok felhalmozódott maradványait,
-spekulatív gyakorlatokat képez,
-közel hoz egymáshoz úgy, ahogy az politikai szinten nem működhet,
-kísérlet tesz arra, hogy beágyazódjanak egy olyan térbe, amely egyszer már megsértette az intimitás kényes szövetét.
„Az érintés élményét nehéz szavakra lefordítani és szinte lehetetlen kifejezni. Természete szerint ad hoc, mintha csak úgy akarna rögzülni, hogy közben kisiklik az értelmező címkézések közül és megtagad mindent, ami magyarázkodást eredményezhet. Mindenesetre nyilvánvalóvá teszi az érintés és a szavak közötti konfliktust.”
(Brach-Czaina Jolanta, Pastuszak K., „Az Értelem membránjai”, Varsó 2003, 59. o.).