Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Euripidész

Médeia

A marosvásárhelyi Spectrum Színház vendégjátéka

„A szent folyók vize visszafelé folyik
minden igazság a visszájára fordult
nem tisztelik a z esküt s az isteneket sem
az erkölcs nincs már köztünk – visszaszállt az égbe.”

 

Médeia alakjával kapcsolatban elsőre az a gondolat merül fel, hogy kegyetlen, olyannyira uralja és elvakítja a pusztító szenvedély, hogy saját gyermekei meggyilkolására vetemedik. Euripidész 431-ben bemutatott drámájával készült második bemutatójára a 2017/18-as évadban a marosvásárhelyi Spectrum Színház. A drámairodalom legtöbbször feldolgozott története, a legtöbbet vitatott hősnője ihlette meg Török Viola rendezőt, aki a premier előtti sajtótájékoztatón beszélt az új előadásról.

Elmondta, a darab legújabb fordítását, Rakovszky Zsuzsa magyar szövegét használták, amely a korábbiaknál könnyebb, mai szöveg. Újraértelmezték Euripidész drámáját, eltekintettek a sablonoktól, amelyek szörnyetegnek, csak a szenvedélyének élő, azért mindent feláldozó gyermekgyilkos asszonynak minősítettek Médeiát. A Spectrum Színház produkciója ítélkezés helyett sorra felteszi azokat a kérdéseket, amelyeket a mű alaptörténete - tulajdonképpen egy szerelmi csalódás - vet föl. Vannak történetek, amelyekre soha nem derül fény, és úgy érzem, fejtegette a rendező, hogy Euripidész hagyott nekünk egy kiskaput – ez pedig a titok, amelyet máig sem tudunk: az, hogy Médeia valóban megölte-e a gyerekeit vagy sem. Ez a hősnő szemszögéből méltányos: a világ nem érdemli meg, hogy felfedje ezt a titkot. A mi feldolgozásunkban Médeiából nem gyilkos szörnyeteg lesz...

A marosvásárhelyi Spectrum Színház vendégjátéka.