Boris Liješević
Rendező
Liješević 1976-ban született Belgrádban; Budván nőtt fel, a helyi általános iskolába és gimnáziumba járt. Diplomáját az Újvidéki Egyetem Filozófiai Karának Szerb Irodalmi és Nyelvészeti tanszékén szerezte. 2004-ben végzett rendező szakon az újvidéki Művészeti Akadémián, ahol docensként jelenleg is színművészetet tanít.
Háromszor is elnyerte a belgrádi Goethe Intézet ösztöndíját. A Zábrábi Színész Stúdió munkatársa, Strasberg-módszert oktat. Rendezőként a legkülönbözőbb darabokkal, szerzőkkel és stílusokkal dolgozott. Első éveiben olyan pályakezdő és középkorú szerb drámaírókkal működött együtt, mint Fedor Šili, Minja Bogavac, Dušan Spasojević. Különösen érdeklik a kortárs regionális és európai szerzők művei: David Harrower: Jelenlét; John Osborne: Dühöngő ifjúság; Lutz Hübner: Gréta, 89. oldal; Igor Štiks: Liszt az erekben; Yasmina Reza: Bella Figura; Ivan Vivipajev: Részegek. Munkásságának jelentős része dokumentarista színház: szerzői projektek keretében aktuális beszélgetéseket rögzítenek hiteles élményekről beszámoló anonim résztvevőkkel: Váróterem; Termékeny napok; A sirályra emlékezve; Atyáink voltak a város (építői); Az ötödik park. A drámairodalom klasszikus művei közül rendezte már Carlo Goldoni vígjátékát, a Két úr szolgáját, Euripidész Alkésztiszét, Alfred de Musset Lorenzaccioját. Első operarendezői tapasztalata Isidora Žebeljan Két fej és egy lány című, Borislav Čičovački librettóján alapuló operája, amelyen 2016-ban dolgozott; valamint főrendezője volt M. Živković gyermekoperájának, a Desanka Maksimović versei alapján készült Gyerekszobának. Rendezői munkásságának jelentős és egyre növekvő része a regényadaptáció, az Újvidéki Színházban színre vitte Branislav Nušić A község gyermeke, Jurij Poljakov: Gödölye tejben, Igor Štiks: Illés próféta széke, Erlend Loe: Vegyesbolti csendes napok, Márai Sándor: Béke Ithakában, Damir Karakaš: Blue Moon, Aleksandar Tišma: Amire az ember használható és Klaus Mann: Mephisto című regényét... Tevékenységét számos hazai és régiós díjjal jutalmazták, háromszoros Sterija-díjas („Váróterem" szerzői project; A varázsló – legjobb rendezés; Részegek – legjobb színdarab); két díjat kapott a Sarajevo magazintól (Dani – Szép új világ, MESS Fesztivál. Számos alkalommal nyerte el a Szerb Nemzeti Színház Atelje 212 műhelye, a Belgrádi Drámai Színház és a Jugoszláv Drámai Színház éves díját. Belgrád, Újvidék és Budva között ingázva él és dolgozik.