Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800

Oskaras Koršunovas

Rendező

Oskaras Koršunovas 1969. március 6-án született Vilniusban. 1993-ban a vilniusi Zeneakadémia színházi rendezői mesterképzésén diplomázott (Jonas Vaitkus kurzusán). Még egyetemistaként állította színpadra trilógiáját (“Legyél itt” , “A vénasszony”Hello Szonya Új Év”) Danyiil Harms és Alekszandr Vvedenszkij huszadik századi orosz avantgárd írók művei alapján. A fiatal rendező már akkoriban is kitűnt nem szokványos színházi nyelvezetével. Bár első előadásai – beleértve Sigitas Parulskis P.S. FILE OK és Bernard-Marie Koltès Roberto Zucco színrevitelét – a Litván State Academic Drama Theatre (most Litván National Drama Theatre) égisze alatt jöttek létre, sokszor „különálló testként” hivatkoztak rájuk, mint egy „színházra a színházban”. A korabeli kritikusok, akik cikkeiknek egyszerűen ezt a címet adták: "Oskaras Koršunovas Színház?", egy új színház elkerülhetetlen létrejöttét vizionálták. 

1998-ban néhány hasonlóan gondolkodó társával együtt független színházat alapított, Oskaras Koršunovas Színház néven, rövidítve OKT. Koršunovas vendégrendezők közreműködésével komoly repertoárt épített fel, melyben a kortárs és a klasszikus dráma egyaránt megtalálhatók. Egyértelműen felismerte, hogy mi az, ami a klasszikusokból ma is időszerű, illetve a kortásból mi az, ami időtálló. Szerinte a modern színháznak tükröznie kell mindennapjainkat, sőt, nem árt néha fejhosszal előrébb lennie, hogy figyelmeztetésképpen „megjósolja” a jövőt.  Mark Ravenhill Shopping and Fuckingja, William Shakespeare Szentivánéji álma, valamint Rómeó és Júlia legkiválóbb és legsajnálatra méltóbb tragédiája, Marius von Mayenburg Lángarca, Mihail Bulgakov Mester és Margaritája, Szophoklész Oidipusz királya és más előadások így válhattak jelentős mérföldkövekké, valamint szinte mindegyik elnyerte az évente kiosztott litván Színházi Aranykereszt díjat.

A 2008-ban bemutatott Hamlet egy új időszak beköszöntét jelentette. Egy új térben, az OKT Stúdióban, kísérleti műhelyt alapított. A színrevitel során a rendezőt és a színészeket – saját bevallásuk szerint is – jobban foglalkoztatta maga a próbafolyamat, mint a kész előadás. A színházi laboratórium abszolút példája Maxim Gorkij A mélyben című darabja, az OKT stúdió szokatlan terében jött létre, és ma is ott látható. Sarah Kane Megtisztulva, Brecht Nász (a Kispolgári nászból), Viripajev Delhi Tánc, Gogol Egy őrült naplója Oskaras Koršunovas legújabb produkciói, ezeket az OKT legifjabb színészgenerációval vitte színre. 

Munkásságát 1990 óta számos díjjal és elismeréssel jutalmazták. Az Edinburghi Fesztivál fődíja, amelyet 1990-ben egy színházi rendezőhallgatónak ítéltek oda, szimbolikus kezdet volt, a legjelentősebb nemzetközi díjak felé egyengette az utat. Ezek közül a legrangosabbat, “Európa-díj – Új színházi valóságok” elnevezésűt, Koršunovas 2006-ban kapta meg. 2009-ben a francia állam Művészeti és Irodalmi Rendjének lovagi fokozatával tüntették ki, a következő évben pedig a Mejerhold díjjal Moszkvában. Szinte minden nemzetközi fesztivál díjátadóján, ahol az OKT színház fellép,  elhangzik Oskaras Koršunovas neve. 

Az OKT folyamatosan járja a színházi fesztiválokat a világ különböző pontjain, az Egyesült Államoktól Ausztráliáig, Dél-Koreától Argentínáig. Innen az igazgató és színházának mottója: csak ott járva tudunk itt maradni.

Oskaras Koršunovas