Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2025. július 16. - Valter Napja

Háttér

színházi szerelmek

Szalag helyett főkötő

Déryné és Katona József különös szerelme


A szerelem vitte Katona Józsefet a színházi világba. Előbb a színházba volt szerelemes, aztán egy színésznőbe. Nem is akárkibe, hanem Széppataki Rózába, a későbbi Dérynébe, a vándorszínészi kor egyik legnagyobb sztárjába. Történetük arra is figyelmeztet, hogy ne írjunk alá monogrammal szerelmes levelet. Az efféle titokzatoskodás ugyanis végzetes lehet.
 

Szalag helyett főkötő


Katona József drámaírói pályakezdése, színészkedése az 1807-től 1815-ig Budán és Pesten játszó a Második Pesti Magyar Játékszíni Társasághoz fűződik. A társulat eleinte a német együttessel társbérletben a Rondellában (a pesti várfal déli körbástyájában lévő teátrum), 1809-től 1812-ig a Hacker szálában (a mai Károly körúton) játszott. Amikor a német színház 1812-ben felépült, a magyarok visszaköltözhettek a Rondellába – ezt a játszóhelyet azonban városrendezési okokból 1815-ben lebontották. A társulat ekkor Miskolcra tette át székhelyét – történetünk egyik hőse, Déryné elhagyta Pestet, a másik, Katona – aki ekkor már hozzáfogott a Bánk bán írásához – jogásznak állt…


Tánctanítás szalonnáért

A kis létszámú társulatnak „a megyék és a városok áldozatkészsége” mellett szellemi segítség is kellett: alkalmi színjátszókat vártak, akik a nagyobb létszámú művekben kisegítették a hivatásos művészeket, s olyan literátorokat kerestek, akik fordításokkal, eredeti művekkel tették minél változatosabbá a műsort. Ezt a támogatást a pesti egyetemi ifjúságtól kapták. Gyulai Pál, a 19. század második felének nagyhatalmú irodalomszervezője, kritikusa és tudósa szerint „a szegényebb jurátus vagy tanuló, ha pénze nem volt, s mégis színházba akart menni, szerepet másolt, színművet fordított vagy éppen statisztáskodott”.

Nem Katona József volt az egyetlen, aki az egyetemi tanulmányok mellett a színházban tevékenykedett. Arra azonban már nehezebb választ találni, hogy a komoly, zárkózott, mélyen érző fiatalembert mi vonzotta a színházhoz. Nem lehetetlen, hogy egyetemi társának, Balog Istvánnak a kedvéért állt színésznek. Balog, aki, félbehagyva tanulmányait, színész, színigazgató és drámaíró lett, mindenesetre így gondolta, s naplójában még egy különös epizódot is feljegyzett barátjáról: „Mikor megtudta, hogy én táncokat tudok, igen kért, hogy minétre tanítanám meg, mit meg is tettem, ő pedig megszolgálta azt szalonnával, füstölt kolbásszal, mit édesanyja Kecskemétről küldött.”
 

Szalag helyett főkötő


Azonosítatlan feladó

A felvetést, hogy a szerelem vitte Katonát a színházi világába, megerősíti az 1810-től Pesten színészkedő Déryné Széppataki Róza élete végén (1869–1872 között) írt emlékirata, amelyben a pályakezdő éveinek minden fontosabb epizódját az utókorra hagyta. Színpadra illőn, fordulatosan és érzékletesen adta elő egy 1813-ban kapott levél történetét is.

„Holnap jókor haza kell utaznom. Én magát véghetetlen szeretettel szeretem, s lelkemben hordom képét, mióta először színpadon megláttam játszani, s ezen szende képet fogom titkon keblembe zárva hordani végleheletemig. Ha meghallgat, s hajlandó hozzám, egy darabka rózsaszín szalagot, ha meg nem hallgat, egy darabka fekete szalagot zárjon a felelethez. E két szín fogja éltem irányát kormányozni. Ha rózsaszín lesz a jel, félév múlva visszatérek Pestre, és akkor bővebben fogok nyilatkozni: ha fekete lesz, akkor szívem örökre gyászolni fog. K. J.”

De kicsoda K. J.? Széppataki Rózának ugyanis két ismerősére is illett a monogram: Kacskovics Jánosra és Katona „Józsira”, de egyikükről sem tudta elképzelni, hogy eltitkolták volna érzéseiket. Ráadásul a „mindig oly mogorva, oly visszatartó” Katona – a színtársulat fordítója, szerzője és alkalmi színésze – „hármat se szólt” a társulat vezető művésznőjével. Talán ez volt az oka, talán más, mindenesetre a színésznő nem válaszolt a titokzatos felszólításra, s csakhamar feleségül ment Déry Istvánhoz, a társulat intrikus- és másodszerelmes szerepeket alakító művészéhez. Amikor Katona József Pestre visszatért, kész tények várták: „Az utcán találkoztam Katona Józseffel – emlékezett Déryné. – Köszön, megállít. […] Ez igen különös egyéniség volt. Nagy különc, szörnyű komoly mindig, s igen rövid beszédű. Egy-egy szóval végzett mindent. […] Ő szeretett volna színész lenni, de orgánuma nem volt hozzá: igen az orrából beszélt. Alakja elég csinos volt, sugár termettel, de arca nem volt szép. Haja gesztenyeszín, de az úgy állott, mint a szeg. […] Megállított tehát, amint mentem. Mondja: »Jó napot!« Felelem nagy búsan: »Jó napot!« Reánéz főkötőmre: »Ezért nem felelt hát levelemre?« »Micsoda levelére?« »Amelyben szalagot kértem jelül.« »Hát maga írta azt? Én nem tudtam.« »Sok szerencsét Déryhez!« – s azzal ment. Én is.”

A párbeszéd részletei, a színésznő szomorúsága, Katona lemondó sóhaja – „sok szerencsét Déryhez” – nem pusztán a szomorújátékok dramaturgiáját idéző félreértésre utal, sokkal inkább mély szerelmi drámát sejtet. Talán Katona azzal is tisztában volt, hogy ideálja szívében nem volt semmi melegség a becsületes, derék, de hirtelenharagú, s nem éppen finom lelkű Déry iránt. S valószínűleg annak a híre is eljutott hozzá, hogy a társulat tagjai beszélték rá Rózát, hogy fogadja a férfi közeledését. De nemcsak Déry volt Katona vetélytársa – a szép, elegáns, előkelő patikussegéd, Bacsó János is megkérte a kezét a körülrajongott színésznőnek. Bacsó aztán féltékenységből, vagy, ahogyan Déryné írta, egy kedvezőbb lehetőség miatt, visszalépett…


Bosszúból? Pénzért?

Katona József eltemette magában szerelmét, de továbbra is követte a művésznő magánéletét. Bizonyítja ezt A rózsa, vagyis a tapasztalatlan légy a pókok között című vígjátékának keletkezéstörténete, melyet ugyancsak Déryné naplójából ismerünk. A férjezett színésznő 1814-ben szerelmi kalandba keveredett, melynek Katona József is tanúja volt, hiszen hivatalosan ő mutatta be Prepelitzay Sámuelt, a nemzeti színészet egyik első pártolóját és népszerűsítőjét Dérynének. A művésznő férje féltékenyen szemlélte az egyre meghittebbé váló kapcsolatot, s csakhamar kitiltotta házából Prepelitzayt. Ekkoriban bukkant fel egy gazdag gavallér, az örmény származású Gyertyánffy Dávid. Déry veszélytelen udvarlónak ítélte, ezért – felesége ellenkezését figyelmen kívül hagyva – elfogadta meghívásait, s házában is szívesen látta. Történt egyszer, hogy Gertyánffy egy szál rózsát ajándékozott Dérynének, aki, nem gyanítva, hogy a virág levelei szerelmes verset rejtenek, tovább adta azt titokban Prepelitzay Samunak. Amikor ezt Gyertánffy megtudta, személyesen kérte vissza vetélytársától a rózsát, azt állítva, hogy ez a színésznő óhaja. Végül fény derült rá, hogy Gyertánffy nem mondott igazat, s Dérynét valójában hidegen hagyja a gazdag fiatalember közeledése, ám ekkor már mindenki a sértődést és féltékenységet keltő esetről beszélt.
 

Szalag helyett főkötő


Lényegében ezt a helyzetet formálta vígjátékká Katona József. A darabot csak azért nem mutatta be a társulat, mert Déryné megakadályozta, hogy a magánéletére utaló mű színpadra kerüljön. Emlékiratában azzal vádolta Katonát, hogy bosszúból és pénzért írta a darabot. Nem vette észre, hogy az író tollát a reménytelen szerelem vezette. Feltűnő, hogy az író a vígjátékban megbocsátott a főhősnőnek, Deresházyné ugyanis a rózsát testvérének ajándékozta. Egy jóindulatú cselszövő is szerepel a színjátékban, aki a rózsa ajándékozóját, az ifjú és tapasztalatlan szerelmest igyekszik kiábrándítani, a színészek és a pókok hálójából kiszabadítani. Az első tudományos igényű magyar színháztörténeti munka szerzője, Bayer József írt először az 1886-ban kiadott vígjátékról: észrevette, hogy ez az intrikus maga Katona, azt azonban nem tette hozzá, hogy a pókok hálójában vergődő szerelmest is azonosíthatjuk a drámaíróval. Száz évvel később Mályuszné Császár Edit hívta fel a figyelmet arra Katona színházi világa című tanulmányában, hogy drámaírót az „első és feltehetőleg egyetlen mély szerelme” Déryné Széppataki Rózához, a „jelentéktelen külsejű, de annál jelentékenyebb személyiségű” színésznőhöz fűzte. „1811 óta rendre fordította, sőt írta a költő a szerepeket Rózsika számára; ő Katona ez időbeli minden munkájának elképzelt hősnője.” Ennek tükrében A rózsa című vígjátékot Katona személyes szerelmi vallomásaként is olvashatjuk. A darab főhőséhez hasonlóan, ő is „nyájas”-nak, „kellemetes”-nek, „angyal”-nak láthatta Széppataki Rózát. De a vígjáték arra is választ ad, hogy a talpig becsületes és kissé romantikus ifjú költő, a hiúságában megsértett szerelmes, miért szakított a színházi világgal.

Katona nemcsak a szerelemben nem volt szerencsés, de fő műve, a Bánk bán felfedezését sem élte meg. Pedig, ha tudta volna! Az 1833-as kassai ősbemutatón egykori szerelme, Széppataki Róza játszotta Melindát.

 

Gajdó Tamás

(2017. szeptember 28.)