Miképpen függ össze a korszerű színpadtechnika és a művészi kifejezés a színházi rendező, a látványtervező és a műszaki szakember számára? Mit gondol életről, színházról Pogány Judit, a Nemzeti Színésze? Milyen kihívásokkal küzdött a Nemzeti első igazgatója, Bajza József? Milyen nézőpontokat kínál a Nemzeti Revizorja? Mit kínál a 11. MITEM? Hogyan működik háborús viszonyok között a beregszászi színházi társulat? És további érdekességek olvashatók a Nemzeti Magazin friss számában.
Fókusz: Színház és technika
Mi az a technikai feltételrendszer, ami alapvetőnek számít egy kőszínházban – és melyek azok a plusz lehetőségek, amelyek elindíthatják a színházi alkotók fantáziáját? Összeállításunkban rendezők, látványtervezők és műszaki szakemberek gondolatait olvashatják. Elvi megközelítések, személyes példák, technikai összefüggések. Kör- és helyzetkép a hazai teátrumokból – Győrtől Debrecenig, az Operahától a Nemzetiig.
MITEM-előzetes
Baskír, belga, bolgár, georgiai, görög, izraeli, olasz, spanyol és szlovák előadások is szerepelnek a 11. MITEM programján. A korábbi találkozókon már olyan nagy sikert aratott alkotók térnek vissza fontos előadásaikkal, mint Tompa Gábor, Rimas Tuminas és Jan Fabre. A fesztivál különlegessége lesz Alessandro Serra világpremierje…
A Nemzet Színésze
„A Nemzet Színésze címet nem nevezném díjnak vagy kitüntetésnek, ez sokkal inkább óriási megtiszteltetés, elismerése a színészi pályafutásomnak. Nagy örömet, és nagyon nagy szomorúságot jelent nekem ez a cím. Boldogan lemondanék róla, bármit odaadnék azért, ha Csomós Mari élne, ha még együtt játszhatnánk, vagy csak beszélgethetnénk.” (Pogány Judit)
Bajza 220
Színházvezetői gyakorlata nem volt, így lett 1837-ben a Nemzet Színházat első igazgatója. Mindössze nyolc hónap adatott meg számára, ami alatt megalkotta a működés mintaadó szabályzatát, művészi arculatot adott az ország elsőszámú színházának. A kétszáz éve született Bajza József „arcképe” a színházalapítás évéből.
(2024. január 29.)