Előző nap, reggel kilenc óra Az alagsori raktárakból elkezdődik a helyben tárolt elemek kipakolása. Nagyjából ugyanekkor a külső raktárunkban is teherautókra kerülnek a szükséges elemek. Amíg a díszítők pakolnak, a gépészek bekapcsolják a süllyedőket és emelőket vezérlő rendszert, hiszen ezek a gépek nem csak az előadás lebonyolításában, de a díszlet összeszerelésében is segítenek. A nehezebb darabokat a süllyedők segítségével lehet kényelmes szerelési magasságba emelve megtartani.
Előző nap, délelőtt tíz óra Megkezdődnek a próbák. Az előadás szereplői közül szinte valamennyien játszanak a most készülő két előadásban, a Lear királyban illetve A mesél a bécsi erdőben. A két próbateremben természetesen ott állnak a leendő díszlet jelzései, padlóra ragasztott szalagok egy-egy bútordarab, mozdítható falak, és a szükséges kellékek.
Előző nap, dél A külső raktárból megérkeznek a teherautók. Folytatódik a pakolás, kocsiról le, liftbe be, színpadra fel. Egyszer egy tervező azt mondta, azért szeret a Nemzetiben dolgozni, mert itt lehetősége van igazi anyagok használatára. A Mesterben játszó metróállomás ívei acélból, és savval kezelt fémlemezekből készültek. A középső ív, amin a nagy M betű egyszer W-be fordul, majdnem egy tonnás. A nap hátralevő része a díszlet építésével és szerelésével illetve a próbák kiszolgálásával telik.
Az előadás napja, reggel A Mester és Margarita hatalmas díszlete kezd igazi alakot ölteni. A díszítők mellett a világosítók is bekapcsolódnak az építésbe. A metrófolyosó íveiben elhelyezet lámpákat, világító táblákat szerelik. Az a rendezői ötlet, hogy a díszlet az előadás egy pontján felrepül a magasba, egyebek között másfél kilométer elektromos kábel beszerelését követelte meg.
Az előadás napja, délelőtt A kelléktár előkészíti az esti előadásban szereplő tárgyakat. Woland szemüvege még optikusnál van, üveget kellett cserélni benne. Ellenőrzés, megvan-e minden a sétapálcától a távirányítós játéktankig, a poharaktól a bort játszó szörpig. Külön lista a fogyó kellékeké, amit szintén ezen a délelőttön kell beszerezni: ketchup, narancs, szőlő, sminkvér, torta, benzin, gáz az öngyújtókba, cigaretta, szárított rózsa, faszén, sok-sok csomagolópapír, elemek, szörp és így tovább...
Az előadás napja, délelőtt tíz körül A világosítók ellenőrzik a fényvetőket. Beállítják a stabilan telepített lámpák helyzetét, majd elkezdődik az előadás világításának próbája. Szépen sorban, minden kép, minden fényváltás.
Az előadás napja, délután egy óra A videósok is elhelyezik a kábeleiket. A díszítők és gépészek segítségével felfüggesztik a díszlet két oldalán a kivetítőket és a vásznakat. Itt jelenik meg például a Lágymányosi hídon forgatott bejátszás és az előadás élő képei, a hátsószínpadról, a színpad alatti térből, az oldalszínpadról, Wolandék érkezésekor pedig a színház előteréből.
Az előadás napja, délután két óra Véget érnek a délelőtti próbák. A színészek egy része itt ebédel, mások rohannak haza, vagy egyéb dolguk után. Néhányan itt maradnak, szöveget tanulnak, pihennek.
Az előadás napja, délután három óra Ruhavizit az öltöztetőknél. Minden szereplő minden ruhadarabjának átvizsgálása. A frissen mosott jelmezek vasalása, apróbb javítások. Kisebb-nagyobb szakadások, gombhiányok mindig előfordulnak.
Az előadás napja, délután fél négy A délelőtti ügyelet után ismét nyit a fodrásztár. Nagyjából másfél órát vesz igénybe a Mester és Margarita maszkjaihoz szükséges anyagok, eszközök előkészítése.
Az előadás napja, délután négy óra Itt kezdődött a beszámoló. Takarítás, felmosás.
Az előadás napja, háromnegyed öt Egy kézi konténerben hangosító eszközök érkeznek a színpadra. Tizenhat mikroport, azaz vezeték nélküli mikrofon, a hozzá tartozó vevőkkel, keverőkkel. A vevőket több helyre kell telepíteni, hiszen a színpad legmélyebb pontja harminchat méterre van az első sortól, és a vételt nem csak a fémből készült díszlet, de a hátsószínpadot a színpadtól elválasztó vasfüggöny is zavarja. Benedek Miklós (Pilátus) például a külön csatornákon üzemelő mikrofonokból kettőt is kap, hogy zavartalanul lehessen követni az első jelenetét, amikor a hátsószínpadról a színpadra kíséri Szarvas Józsefet (Jesua). A telepítés után mikrofonpróbák.
Az előadás napja, fél öt Az öltöztetők végeznek a jelmezek átvizsgálásával, a ruhákat beviszik a művészek öltözőibe.
Az előadás napja, háromnegyed öt A kellékesek kis kocsikon betolják a még hiányzó tárgyakat, eszközöket a színpadra, például Woland varázsládáját, amit a közben megérkező trükk csapat azonnal kezelésbe vesz. Telepítik a fény- és hanghatásokat szolgáltató patronokat, kábeleket, távirányítókat. Tőlük okád tüzet a láda, a Mester lakásában a kályhája, szór szikrát Woland patája. És természetesen az ő dolguk a fegyverek és fáklyák ellenőrzése is.
Az előadás napja, negyed hat A videósok hibát találnak a rendszerben. Az ok egy meglazult csatlakozó. Csere.
Az előadás napja, fél hat A legapróbb díszlet, kellék is a helyén várja az előadás kezdését. A gépészek lepróbálnak minden fontos mozgást. Például, amikor a teljes díszlet, a maga több mint hat tonnájával elszáll. Ezt néha többször is, hiszen minden bekötési pontnak egyformán kell tartania és a zsinórpadlásban pontosan a helyére kell érkeznie.
Az előadás napja, háromnegyed hat Megérkezik az előadás két ügyelője. A főügyelő első dolga kipróbálni az előfüggönyt. Mint mondja, azt veszi előre, ami már megtréfálta. Van, amit nem lehet kipróbálni, például az alaphelyzetben a hátsószínpadon parkoló forgószínpadunkat. Ezt tolta már előre díszítőkből, kellékesekből, éppen szabad színészekből összeállt csapat, vezérigazgatói segítséggel. Igaz, nem a Mester és Margaritában, de itt is fordult már elő, hogy a forgó nem mozdult, így az ügyelő döntése alapján - a színészeknek kellett előre jönniük.
Az előadás napja, hat óra A főügyelő pultján megtelik aláírásokkal az úgynevezett "nyitási engedély". Az aláírások azt jelentik, hogy a részlegek vezetői igazolják, részükről mehet az előadás. A lista: elektromos karbantartó, világosító, gépész diszpécser, hangtár, nézőtéri felügyelő, színpadgépész, színpadmester, takarítószolgálat.
Az előadás napja, hat óra tíz perc A legtöbb művész már a házban van, ki a büfében, ki az öltözőben, ki a folyosói pihenőkben. A beszélgetések átalakulnak készülődéssé, vannak, akik összemondják a közös jelenetük szövegeit, különösen, ha az előadást régebben játszották. Akiknek bonyolultabb a maszkjuk, frizurájuk, már a fodrásztárban ülnek, ahol ezekben a percekben felgyorsul az élet.
Az előadás napja, hat óra huszonöt Valamennyi helyiségben megszólalnak a hangszórók, az ügyelő első figyelmeztetése. Az ügyelőpult monitorain feltűnnek az érkező nézők, a színházterem a még leeresztett vasfüggönnyel, a színpad alatti tér, a folyosók élőképei. A kocka, lényegében, el van vetve.
Az előadás napja, hat óra negyven Második figyelmeztetés. A műszak a helyén. Gépészek, hangosítók, világosítók, videósok a vezérlőpultoknál, és a színpad különböző helyszínein. Gyülekeznek a színészek, táncosok, rövid nyitókép próba, még a vasfüggöny mögött, hiszen a nézőtéri munkatársak elkezdik a nézők beengedését.
Az előadás napja, hat óra ötvenöt perc Harmadik figyelmeztetés. Gyors, utolsó ellenőrzések, a súgó is elfoglalja a helyét a díszlet egyik takarásában, a művészeti ügyelet a titkársági telefonnál, még néhány perc, és kezdődik A Mester és Margarita. 2007. január 17-én, éppen ötvenedszer. A művészek és műszak, azaz az előadásban közreműködő mintegy száznegyven munkatárs reményei szerint, valamennyi nézőnk legnagyobb örömére. (eosz)
(2007. január 17.)