Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Vissza a hírekhez

Tizenkét ember

Az európai színházra oly jellemző kukucskálás lényege, hogy a színpad és a nézőtér két különböző hely; fények, zenekari árok, dobogó és még ezernyi találmány választja el őket egymástól. Ezen a jelzett, ám hiányzó negyedik falon át pillanthat be a néző a színpadon zajló eseményekbe. A Nemzeti Színház stúdiószínpadán azonban most egy valódi szoba áll. Egy 14 x 6 méteres szoba. Mennyezete, padlója, falai vannak. Egy hatalmas kalitka, amely kettévágja a stúdiószínház négyzetes belső terét, egy negatív fekete lyuk, ahonnan kilátni nem lehet, és ahol nem hallatszik a nézőtér zaja. A falak speciális anyaga úgy viselkedik, mint a filmekből ismert kihallgató szobáké. A belül lévők tükörnek látják, a nézőtéren ülők üvegnek. El tudják képzelni? Hát persze. És a következményeit is? A „klasszikus” kukucskáló színházban, ha például asztalhoz ülnek a színészek, szinte mi is ott ülünk velük együtt. A jó előadásokon, ahogy mondani szoktuk, együtt lélegzik színpad és nézőtér, a művészek a legkisebb rezdülésünket is megérzik. Még a csöndjeink közti minőségi különbségeket is pontosan érzékelik. Egymásra figyelnek, de a szerepek belőlünk is építkeznek. Ám most, csak ők lesznek egymás számára. Hogy mi is ott vagyunk, arról legfeljebb az ügyelőpult monitorának képéből értesülnek majd, a színpadra lépés pillanatában. De utána már csak a kollégák hangja, reakciója, indulata, figyelme, csöndje marad. Tizenkét esküdt, bezárva egy szobába. Tizenkét dühös ember. Tizenkét színész – mint a darabban. Tizenkét ember – mint a valóságban. Kép és szöveg: Eöri Szabó Zsolt
Reginald Rose: Tizenkét dühös ember Rendező: Balikó Tamás Bemutató: 2006.04.01.
  • Az előadás színlapja

    (2006. március 24.)