Vissza a hírekhez
Ami kimaradt...
Tehát, aki eljön az operamesékre, az megtudhatja, hogy mi mozgatta a műsorválasztást a Nemzeti Színházban, hogy az egyetemes műveltség szempontjából hol keletkezett űr a fővárosban, és ez valóban hallatlanul érdekes kultúrtörténeti szempontból. És mi a kitérő másik oka?A felcsendülő áriákat hallva azt a megfigyelést tehetjük, hogy a Nyugat-európai opera milyen őrületes erővel hatott az orosz operára. Ezek a nagy oroszok jellegzetes nyugati mintájú operákat írtak. Talán Muszorgszkij a kivétel ez alól, aki képes volt a Nyugat-európai modellek oroszosítására. Valahogy úgy, ahogy Erkel gyönyörűen szintetizálta a verbunkost az egyébként olasz és német mintájú operáiban. Nos, ezeknek a zenei hatásoknak a vizsgálata hallatlanul érdekes, különösen, hogy kitűnő énekesek mutatják majd be, a nem kevés kiválasztott részletet.
Miket hallhatunk majd?A nagy slágerekből szemezgetünk. A Borisz Godunovból, az Anyeginből, a Pikk dámából, és Dargomizsszkijtől pedig a Kővendég című operából, ami Puskin Don Juan történetére készült. Az operaénekesek Herczenik Anna, Kolonits Klára, Kóbor Tamás és Réti Attila.
(2005. január 13.)