Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. november 21. - Olivér Napja

Hír

King Lear Show ősbemutató – sajtótájékoztató

„Azért van szükség a show-műsor formájára, mert vonzó csomagolásba akartuk helyezni a darab komoly üzenetét.”

Nagyszabású, látványos sajtótájékoztatót tartott a Nemzeti Színház a Mol Campus SkyDeck teraszán. Az eseményen részt vettek a King Lear Show ősbemutató főszereplői és alkotói: Valerij Fokin rendező, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház vezetője, Kirill Fokin, az orosz kortársirodalom egyik nagy tehetsége, a King lear show című darab szerzője, Alekszej Tregubov díszlet- és jelmeztervező, Igor Kacsajev koreográfus, Kozma András dramaturg , illetve az előadás főszereplői: Schnell Ádám Jászai Mari-díjas színész, érdemes művész, Söptei Andrea Jászai Mari-díjas, érdemes művész, Tóth Auguszta Jászai Mari-díjas, érdemes művész , Polyák Anita egyetemi hallgató, Szilágyi Ágota, Szarvas József Kossuth- és Jászai Mari-, valamint Prima Primissima díjas, érdemes és kiváló művész, valamint Berettyán Sándor.

„Nemcsak jelen vagyunk, hanem játszunk – még a sajtótájékoztatón is!” – mondta az ősbemutató rendezője. Így aztán a sajtóeseménybe az a játék is belefért, hogy a darabban műsorvezetői szerepet alakító Szilágyi Ágota és Berettyán Sándor megpróbálták magukhoz ragadni a műsorvezetést – mondván , hogy csak a saját szerepüket próbálják. Majd arról beszéltek, hogy jó látni a Mol Campus 29. emeletéről a Nemzeti Szinházat, ahol hamarosan folytatódik az izgalmas próbafolyamat, hiszen május 10-én lesz a premier.

Kirill Fokin kortárs orosz drámaíró King Lear Show című ősbemutatója egy népszerű televíziós csatorna stúdiójában játszódó, grandiózus valóságshow, amelyben élő közvetítések, háborús krónikák és reklámok váltogatják egymást – és időnként a nézőket is bevonják a játékba. A King Lear Show című darabot Shakespeare Lear király című drámája inspirálta, az előadást Valerij Fokin orosz rendező, a szentpétervári Alekszandrinszkij Színház igaztatója állítja színpadra, aki olyan produkciókat rendezett már a Nemzeti Színházban, mint A krokodilus vagy a REX.

 

A darabban zajló cselekmény egyik központi motívuma a Lear Corporation, a világ legnagyobb médiaholdingja, melynek a jövője forog kockán. Lear, a Lear Corporation elnöke próbára akarja tenni a három lányát, hogy eldönthesse, kire hagyja médiabirodalmának vezetését, végül azonban a saját próbatételét kell kiállnia, mindezt egy élő show-műsorban. Lear talán az egyetlen olyan szereplő, aki elhiszi, hogy mindaz, ami a színpadon a történet szerint zajlik, az maga a valóság, és az előadás végén a saját csapdájába esik. Az előadás egy tragikomikus színpadi látomás, amelyben felbukkannak Shakespeare-idézetek és a főszereplő őrült lázálmán keresztül Lear szelleme szólítja meg a közönséget.

A nézők az előadás végén rádöbbenhetnek, hogy ők is ugyanolyan részesei voltak a „műsornak”, mint maguk a szereplők.

Az igazi hatalom a médiában van – fogalmazott Kirill Fokin a sajtótájékoztatón, a hatalom természete , a hatalom logikája nagy változáson esett át. Szerinte míg a hagyományos médiában felvették a show-műsorokat, és azokat közvetítették a nézőknek, addig a közösségi médiában ma mindenki a saját realityműsorát veszi fel, amelyet az egész világon bárki láthat. Ezért ez az előadás egy kicsit erről is szeretne beszélni.

„Amikor felmerült az az ötlet, hogy készítsük el a Lear király modern változatát, elgondolkodtam azon, hogy vajon ma mi lehet olyan szent, mint annak idején a király hatalma? Learből elnököt vagy diktátort csinálni – nem lett volna pontos analógia. Kit lepne meg ma, hogy egy leköszönő elnök elveszíti a hatalmát? Vagy egy diktátor helyzete, aki bukása után nevetség tárgyává válik? Az igazi új hatalom ma az információs térben található. A „régi” média már nem tudja felvenni a versenyt az „új” közösségi médiával.” Lear számára a hatalom elvesztése a show feletti irányítás elvesztését jelenti – mondta a darab szerzője, Kirill Fokin, aki a Moszkvai Állami Egyetem történelem szakán végzett és politikatudományból doktorált. Tézis című első novelláskötete 2012-ben jelent meg, amit egy sor további könyv követett. A REX című darabját tavaly mutatta be a budapesti Nemzeti Színház.

 

Ahogyan az előző nemzeti színházi rendezésem, a REX főszereplője, úgy a King Lear Show Learje sem klasszikus hőstípus, hiszen a hatalom megszerzéséért mindketten számos embertársukon léptek át korábban. A sorsuk abban is hasonlóságot mutat, hogy most éppen az történik velük, amit ők mások kárára addigi életük során elkövettek. Lear a mi előadásunkban – vagyis Kirill Fokin író felfogásában – egy médiamágnás, aki cinikus korunk szabályai szerint építette ki médiabirodalmát, de az előadás idejében, az utódlás pillanatában a saját csapdájába sétál: utódjelöltjei, vagyis három lánya egy rendkívül cinikus »játékot« játszik vele. Egy valóságshow főszereplőjévé teszik apjukat, a King Lear Corporation nevű médiabirodalom vezetőjét. Ez a helyzet felkészületlenül éri Leart, aki fokozatosan csúszik a cinizmusból az őrületbe. Ezt a folyamatot erős színpadi gesztusokkal érzékeltetjük, hiszen a mi előadásunk szereplői kortárs környezetben és mai nyelven szólalnak meg, amikor viszont Learen eluralkodik az őrület, Shakespeare költői nyelvezetén fejezi ki magát, és a színészi játék is megváltozik: egy régies, patetikus, teátrális magatartást vesznek fel a szereplők. A cinizmus számomra azt jelenti, hogy az önérvényesülés érdekében egyszerűen kikapcsoljuk a lelkiismeretünket. Ha ezt megtesszük, az erkölcsi gátak átszakadnak, és minden lehetségessé válik. De ennek ára van: a cinikus korszellem megszemélyesítője, Lear beleőrül. De hiába tudjuk, hogy bűnös, Lear őrült magányának pillanatában a néző rájön, hogy ő is csak egy ember. Ennyiben számíthat együttérzésünkre. A cinizmus és a hatalomvágy mindannyiunkban ott van…” - mondta Valerij Fokin rendező.

Gyakorlatilag egy televíziós műsor felvételére érkezik meg majd a néző – mesélte Alekszej Tregubov díszlet- és jelmeztervező. „Az előadás során fokozatosan változások történnek a térben, különböző színházi nyelvek, formanyelvek találkoznak, egy sajátos vizuális kollázs jön létre a színpadon – folytatta a Alekszej Tregubov. „Soha nem tudhatod, hogy hol a valóság és hol az illúzió. Remélem, hogy egy olyan látványvilágot sikerült kitalálni, amely hűen követi az előadás fordulatait. Talán elárulhatjuk azt a titkot, hogy a nézők maguk is a színpadon helyezkednek el, így a színpadot is díszletelemként kezeljük.”

 

A King Lear Show főszerepét Schnell Ádám játssza, a három lányának szerepét pedig Söptei Andrea, Tóth Auguszta és Polyák Anita egyetemi hallgató alakítja. A Shakespeare-drámából ismert szereplők teljesen új kontextusban jelennek meg, a mai világunkat egy alternatív univerzumban ábrázoló előadás révén Shakespeare műve egészen más, újfajta értelmezést nyer.

 

Az előadásról bővebb információt és jegyeket itt talál: https://nemzetiszinhaz.hu/eloadas/lear-king-show

(2024. május 7.)