MITEM 2022 - Szakmai program - Nyílt nap
A Grotowski Intézet BodyConstitution programja azokat a gyakorló művészeket célozza meg, akik szeretnék színészi képességeiket mélységében feltárni a pre-expresszív (kifejezés-előtti) technikákkal és az énekes hagyományokkal szembesülve.
A projekt kutató művészeti csoportok munkájára épül, amelyek a gyakorlatban elemzik a testkifejezés néhány kiválasztott kultúráját és filozófiáját (mint például a harcművészetek, az aikido és a capoeira), valamint különböző énekhagyományokat (grúz és korzikai polifónia), és ezek elveit a színész- vagy előadóművész-képzésben alkalmazzák.
A színészi dramaturgiának szentelt átfogó foglalkozások ezek. A Változás (egy adott szituációban támadó zavar) és ennek felismerésének képessége minden dráma fő és alapvető szempontja. Hogyan tud egy színész, egy előadóművész a saját cselekvéssorának olvashatóságáért dolgozni? Az állandó mozgások élő folyamát létrehozva, hogyan strukturálja azokat belső mikrodramaturgiai potenciáljukon belül? Hogyan hozhat létre egy testet/szöveget úgy, hogy nem folyamodik egy közös testnyelvhez? A foglalkozás két fő gyakorlati gondolattal fog szembesülni, amelyek alapvetően összekapcsolódnak a színészi mesterségben: az egymásba fonódó és egymástól függő organikus és drámai mezővel.
A BodyConstitution lehetőséget nyit mindenki számára saját testfelépítésének megalkotására; a gyakorlatot és a reflexiót ötvözi a színészi és előadóművészi munka elmélyült testkultúrájának kialakításához. A projekt középpontjában a komplex holisztikus, testi és énekes képzés, ezek problémái és az önképzés áll; a színházi munka új forrásai felé való nyitás; valamint a színészi munka innovatív módszertana, amely a színész önfejlesztésére összpontosít, különös tekintettel az öndiagnózisra és a színészi folyamatok közlésének képességére. A projekt egyik fő premisszája az a meggyőződés, hogy a művészi munkamódszerek kreatív fejlesztése elsősorban azon keresztül lehetséges, hogy a tanult technikákat más hagyományokból és kultúrákból származó tanárok és művészek által kifejlesztett módszerek tapasztalatával, gazdagságával és változatosságával szembesítjük.
Abból indulunk ki, hogy a teste kinek-kinek saját építménye. Hogyan dolgozzuk át a "forrásokat" mind a tréningben, mind a színészi által használt anyagban, hogy később az előadásba – a jelenetek anyagaként – beépülhessenek? Észrevesszük-e azt a három regisztert, amelyben a forrásanyag egyidejűleg átkerül a színészi munka birodalmába? A regisztereket három szóval lehet a legjobban leírni: átadás, átmenet és átlépés. Milyen arányban van jelen ez a három regiszter a színészi munkában? Hogyan "fordítja le" a színész a kutatás során felhalmozott anyagot, és milyen mértékben bontja le az átvitel a hagyomány és a forrástechnikák által felállított határokat?
A projekt azt fogja kutatni, hogy egy szerep nem csupán egy újrateremtett viselkedéssorozatot épít fel, hanem mindenekelőtt az az izgalmas, hogyan építi fel az újrateremtett vagy újrakomponált tapasztalatok sorát. A BodyConstitution részeként ez a projekt a színészi technikákra összpontosító tevékenységek kreatív kiterjesztése, amelyek 2004 óta zajlanak a Grotowski Intézetben a Forrás-technikák/technikák forrásai elnevezésű programsorozat keretében.
(2022. április 7.)