Olvasnivaló
A történelem színpada és kulisszái – Trianon színházi szemszögből. Az ember tragédiája két rendezői megközelítésben. Portréinterjú a Nemzeti Junior Prima díjasával. Mitől olimpia egy színházi, és mi nyűgözi le egy előadásban a pszichológust… Ezekről és még sok egyébről kínál érdekes olvasnivalót a Nemzeti Magazin.
Ajánló a tartalomból
Szomorújáték Párizsban
Összeesküvés áldozatai vagyunk, vagy Trianon olyan dráma, amelyben mi is elkövettük a magunk tragikus vétségét? Ablonczy Balázst hívtuk segítségül, hogy felidézze, mi zajlott száz éve a történelem színpadán. A történésszel készült interjúból megismerhetjük az 1920-as békeszerződés körülményeit, a kőszínházak jelképes szerepét és Sztálin hozzájárulását a magyar színházművészethez.
Az összeomlás évei
Gajdó Tamás színháztörténész a vesztes háború utáni színházi életet mutatja be az őszirózsás forradalomtól Trianonig. Olvashatunk operettkedvelő szerb tisztekről, egy sértődött francia tábornokról, elvett színházakról, szétoszló társulatokról, kommunizálásról és a dicsőséges visszatérés elmaradásáról.
***
Ketten a Tragédiáról
Madách Imre művét többször is megrendezte Szikora János és Vidnyánszky Attila. A Tragédia avatott ismerőiként multiplexnemzedékről, istenkeresésről, a klasszikusok magyarról magyarra fordításról, közéleti helyi értékről és a színpadi derűről is beszélnek a páros interjúban.
Nézőpont
Ketten ugyanarról. Az idei évad két „hivatásos nézője” Hodász András katolikus pap, vlogger és Bazsányi Sándor esztéta, akik először a Médeia előadásáról írták meg a véleményüket. Annyit elárulhatunk: egyiküknek pont az tetszett a legjobban, ami a másik szerint az előadás gyenge pontja.
Junior Prima
„Össze kell csiszolódni, és ha valami nem működik, akkor dolgozni kell rajta, nemcsak szakmailag, hanem emberileg is. Meg kell ismerni egymást, hogy ki hogyan tud a legjobban dolgozni. Így tudunk egymásnak segíteni, és ekkor lesz jó az előadás” – interjú Szabó Sebestyén László, a 2019-es év egyik Junior Prima díjasával.
Színházi Olimpia
„Fontosnak tartom egy ország vagy város kulturális hagyományait, színházi életének dinamizmusát. Es ebből a szempontból Magyarország, illetve Budapest alkalmas helyszín. A MITEM-en is érzékelem azt a művészi-alkotói energiát, amely rendkívül fontos egy Színházi Olimpia létrehozásában” – mondja Valerij Fokin, a 2019-es szentpétervári Színházi Olimpia vezetője.
Szívvel látni
„A valódi színház egzisztenciájában, izmaiban, légzőszerveiben ragadja meg a nézőt. Az ember ül és nem tudja, hogy mitől olyan lenyűgöző az, amit lat, csak azt érzi, hogy szinte megőrül” – színházi interjú a nemrég elhunyt Vekerdy Tamás pszichológussal.
(2019. október 25.)