Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Jan Fabre

VÉR VAGYOK - egy középkori tündérmese 18

„Színházművészetem mindig
az élet halál utáni szakaszának zónájában zajlik.
Színészeim – „szépségharcosaim” – halott hősöket adnak elő,
akik megjelennek és újraélesztik az életüket."

 

Jan Fabre 2000-ben színházi szöveget/verset írt az emberi test egyik alapvető alkotóeleméről: a vérről. Művében, amelynek központi témája a középkori testkép, az azóta magunkban hordozott testi-lelki sebeket is elénk tárja. A bűntudattól áthatott vallásos gondolkodás éles ellentéte a zabolátlan, természetes élet­öröm.

– A fizikai korlátoktól, tabuktól szabadulni igyekvő testek cseppfolyóssá válnak: vérré, a test üzemanyagává alakulnak – mondja Fabre, akinek a darabjában a néző véres, hátborzongató, rituális jelenetekkel – kínzással, menstruációval, kasztrálással, ördögűzéssel, orgiákkal stb. – szembesül. Az apokaliptikus, groteszk képekben fehér ruhás menyasszonyok, felcserek, lovagok tűnnek fel... Fabre mintha Brueghel vagy Hieronymus Bosch festményeiből emelné át őket. A szöveg megírásakor Fabre a 12. században élt bencés apátnő, Bingeni Szent Hildegárd misztikus írásaiból is inspirálódott, aki látomásokat írt le a testről, gyógyító erőkről, növényekről és állatokról.

A Vér vagyok volt 2001-ben az első Fabre-produkció, amelyet az Avignoni Fesztiválon, a pápai palota díszudvarán mutattak be. Az előadást a sikerre való tekintettel a 2005-ös fesztiválon újra bemutatták. A több földrészt bejárt produkciót a sajtó és a közönség világszerte elismeréssel fogadta. Most, 2024-ben, az újabb értelmetlen háborúk és vérontások idején Fabre új koncepcióval kelti életre a szöveget a Nemzeti Színház színészeinek és a Bozsik Yvette Társulat táncosainak közreműködésével.

A belga Jan Fabre Antwerpenben született 1958-ban. Hazájában és külföldön egyaránt nemzedékének egyik legsokoldalúbb művészének tartják, aki nemcsak színházi alkotó (író és rendező), hanem képzőművész is.

A határokat feszegeti minden műfajban, előadásai költői koncepciók, lenyűgöző ősi rítusok, az őt szüntelenül foglalkoztató filozófiai kérdések színpadi víziói. A 2024-es Madách Nemzetközi Színházi Találkozón (MITEM) a Mítikasz csúcs (Az Olümposz tetején) című nyolcórás előadását ismerhette meg a magyar közönség.

A NEMZETI SZÍNHÁZ, A TROUBLEYN ÉS A BOZSIK YVETTE TÁRSULAT KÖZÖS ELŐADÁSA

A bemutató tervezett időpontja: 2024. november 22.

Bemutató időpontja:
2024. november 22.
Időpontok
NSZ

2024. november 22. 19:00

Nagyszínpad

Bemutató

NSZ

2024. november 23. 19:00

Nagyszínpad

NSZ

2024. december 04. 19:00

Nagyszínpad

NSZ

2024. december 29. 15:00

Nagyszínpad