SIRÁLY MITEM
A Sirály talányos, nyitott szerkezetű mű. Az alkotóknak le kell ereszkedniük az anyag legsötétebb bugyraiba, hogy rácsodálkozzanak Csehov művének gazdagságára, sokrétűségére. Úgy kell „olvasni“ a művet, hogy a szöveg magvából kiindulva fel lehessen tárni annak minden belső összefüggését. Csehov a Sirállyal erre a közös útra hívja az alkotókat, hogy a szövegben kalandozva felszínre hozzák a benne rejlő nemesfémeket. Mi mást tehetnénk tehát, mint hogy igent mondunk, és elfogadjuk a meghívást. Csehov művei az átmenetről szólnak. Olyan időkben íródtak, amikor a világ épp összeomlóban volt, és már látszottak az új világ születésének jelei. A megváltás azonban ezúttal is elmarad, az emberi lét bonyolult kérdései továbbra is megválaszolatlanok. Csehovnál a lét és a történelem küzdelmének lehetünk tanúi. Ebben a konfliktusban szabadulnak el az indulatok, torzulnak el a vágyak, siklanak ki az emberi érzelmek, gondolatok. Trepljov saját magának suttogva feltett kérdése, a „Ki vagyok? Mi vagyok én?” fülsiketítően visszhangzik, mindannyiunkhoz szól. Kicsoda az ember átmenet idején, amikor semmi sem mehet tovább a régi kerékvágásban, nem is stagnálhat, amikor már csak az utópikus távlat felé ugrás vihet előre, csak ezáltal menthető meg az emberben rejlő „emberi”?
Az előadást a 2022/2023-as évadban a legjobb alakítás díjával és a legjobb fiatal színésznőnek járó díjjal jutalmazta a Görög Színi- és Előadóművészeti Kritikusok Szövetsége
Az előadásról írták
„Szavvasz Sztrumposz Attis Színház - Új Tér, Zero Point Theatre-beli adaptációja és rendezése, David Malteze kiváló fordításában ‘magasba repíti’ a Sirályt [...] Az átmenet dinamikáját „kidomborító” rendezés új életet lehel a régibe, régi ízt ad az újnak." (Leandrosz Polenakisz, Avgi napilap)
„Szavvasz Sztrumposz rendezése, a színészek (Anna Marka Bonisel - Pierrot, Jannisz Karababasz - Trepljov, Elpiniki Marapidi - Nyina, Rosy Monaki - Arkagyina, Szavvasz Sztrumposz - Trigorin) alakítása és teljesítménye a szó szoros értelmében lehengerlő." (Maria Mari, In2Life.gr)
„Tömören: lenyűgöző előadás volt! Szavvasz Sztrumposz koreográfiája és rendezése ragyogó, a színészi munka kiváló. Az előadás élethűen jelenítette meg Csehov nagyszerű elképzelését. Egyedülálló előadás, a közönség egy ‘élő’ dokumentumfilmben érezheti magát." (Ejrini Ajvaljotu, CatisArt.gr)