Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800

JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA: 
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.

Vissza a hírekhez

Április 26-án, 17 óra, Kaszás Attila Terem

„A színház – az a művészet, ahol minden lehetséges”

A 150 éve született Vszevolod Mejerhold emlékezete

Vszevolod Mejerhold a 20. század első felének kiemelkedő színházi alkotója volt, aki Sztanyiszlavszkij tanítványaként, később opponenseként a színházi rendezést és a színészpedagógiát radikálisan megújította, és így színháztörténet egyik legnagyobb hatású rendezőjeként, illetve iskolateremtő teoretikusaként vonult be a köztudatba. Számos rendezése mellett kidolgozta a „biomechanika” elnevezésű tréningmódszerét, amely számos jelentős színházcsinálóit inspirált. Szakmai összeállításunkkal Mejerhold munkásságára és tragikus sorsára emlékezünk.   

 

Vszevolod Mejerhold (1874–1940)

 

17 óra – Béatrice Picon-Vallin színháztörténész előadása Mejerhold színháztörténeti jelentőségéről (40’, francia nyelven magyar szinkrontolmácsolással)

17.50 – „Mejerhold” – dokumentumfilm, 1990, rendező: N. Csiruk - (59’, orosz nyelven magyar szinkrontolmácsolással)

19.00 – Valerij Fokin rendező, a szentpétervári Alkeszandrinszkij Színház igazgatója Mejerhold rendezői világáról és módszereiről tart előadást (40’, orosz nyelven magyar szinkrontolmácsolással)

 

Jelenet Mejerhold híres előadásából: A revizor (1926, Moszkva) 

 

Jelenet Valerij Fokin Álarcosbál, emlékezés a jövőre című rendezéséből (2014, Szentpétervár) – tisztelgés Meyerhold előtt 

 

 

Mejerhold munkásságához kapcsolódó írások a Szcenáriumban

(A Szcenárium összes száma honlapunkon)

 

VSZEVOLOD MEJERHOLD

Megjegyzések a Vszevolod Mejerhold Állami Színházban 1926/27-ben bemutatott előadásról, A revizorról (ford. Pálfi Ágnes) Szc. XI. évf. 3-4. sz. 75-85. / honlapunkon /

NAGYEZSDA TARSISZ

Groteszk – partok között és parttalanul Mejerhold és a kortárs színpad (ford. Kozma András és Pálfi Ágnes) Szc. II. évf. 7. sz. 27-34.

MARIA SHEVTSOVA

Vszevolod Mejerhold a commedia dell’artétól a biomechanikáig (ford. Regős János), Szc. II. évf. 7. sz.  83-69.

BEATRICE PICON-VALLIN:

A tudomány és a technológia korszakának színésze és a „kettős hatás” alapelve Mejerhold felfogásában (ford. Pálfi Ágnes) Szc. III. évf. 6. sz. 26-35.

„A színház a gondolkodás helye”

Béatrice Picon-Vallin Ungvári Judit kérdéseire válaszol (ford. Ungvári Judit), Szc. IV. évf. 6. sz. 28-31.

 

NAGY PÉTER ISTVÁN

Nevelő szándékú pofon. Alekszej Levinszkij biomechanika kurzusa, Szc. III. évf. 6. sz. 36-40.

BALOGH GÉZA

Avantgárd színház Kelet-Európában (II. rész) Szc. III. évf. 11. sz. 5-29.

(2024. március 31.)