Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800

JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA: 
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.

Vissza a hírekhez

Sajtóvisszhang az Interferenciák Fesztiválról

„Tarantinói őrület az előadás, csupa jó színésszel...

Hatodik alkalommal szervezte meg az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivált a Kolozsvári Állami Színház. Oroszországtól Litvániáig, Portugáliától Izraelig olyan rendezők alkotásait látják vendégül, mint Anna Badora, Stathis Livathinos, Horváth Csaba, Milo Rau, Luk Perceval, Urbán András, Toni Servillo, Eimuntas Nekrošius, Ilan Ronen, Nuno Cardoso, Klim Kozinsky. A fesztivál témája az első világháború százéves évfordulójának apropóján a „háború”. Így került a programba a háború, a hatalom és a kiszolgáltatottság témáját körbejáró Woyzeck ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében. Előadásunk (2018. nov. 29.) komoly visszhangot váltott ki, Kulcsár Edit dramaturg keresgélt a romániai kulturális hírek között és az érdekesebb részeket lefordította olvasóinknak.

 

Az egyik legnagyobb országos kulturális portálon, LiterNet.ro, jelent meg Mihai Brezeanu kritikája „Slumdog Woyzeck – Woyzeck az Interferenciákon, 2018” címmel.

Itt a cikk linkje: https://agenda.liternet.ro/articol/23230/Mihai-Brezeanu/Slumdog-Woyzeck-Woyzeck-la-Interferente-2018.html  amelyből idézünk: Miután a szerző részletesen leírja az előadás történetét, így fejezi be írását: 

„Az előadás ugyanolyan ritmusban szállít egyforma mennyiségű poént és őrjítően szemtelen átértelmezést. A budapesti Nemzeti 14 színésze úgy működik együtt, mint egy focicsapat, amely gólt gól után lő, a szurkolókat a végsőkig fellelkesítve.

Nem kell félni, a Hamlet a Woyzeck-ből nem tűnik el ebben a kortárs értelmezésben, amelynek az ihletettséggel és humanitással teli eredetisége még magát Radu Afrimot is rávenné, hogy vörösre tapsolja a tenyerét!

Kábultan, összezavarva, letaglózva, irányvesztetten, az ösztönök szorításában, a mindegyik emberben meglévő valami vergődik egy célt találni, visszautasítva a csőcselék édes önkívületbe menekülését, de még ott van, még eleven, még él! Mindez nem ad felmentést a gyilkosságra, őrületre, halálra. Mert mindennek ára van, nem?

Pillanatkép az előadásból  |  Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

Egy másik hosszú írást is talált kollégánk románul a bookhub.ro oldalon „Az őrület tökéletessége” címmel Nona Rapotan tollából.

https://bookhub.ro/perfectiunea-nebuniei/

A szerző hosszú, izgalmas elemzést közöl a darabról, végül így foglalja össze a látottakat:

„ifj. Vidnyánszky Attila folyamatosan emeli a feszültséget a csúcspontig, Woyzeck annak a társadalmi gépezetnek apró kereke, amit egyáltalán nem tud befolyásolni. A világ, amelyben ő él nagyon ismerős, de semmiképpen sem az, amelyben a jövőben élni szeretnénk.

Kifogástalan a rendezői konstrukció, bámulatos a színészek professzionalizmusa, főként hogy az átlagéletkoruk nem több 35 évnél. 

Az Interferenciák Nemzetközi Fesztivál 2018-as programjába beválogotatt ellőadás arra emlékeztet minket, hogy a belső háborúkat sokkal nehezebb elviselni, mint a többit, közöttünk és a világ között, hogy a Háború úgy tűnik ma az alkalmazkodásra képtelenségünk hívószava. Egy háború, amiből senki sem jön ki győztesen, de mindannyian részt veszünk benne.”

Pillanatkép az előadásból  |  Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

Magyarul jelent meg  Simon Judit Interferenciák fesztiválnaplójának 3. része, az Erdélyi Riport internetes portálján, a Wpyzekről „Szépség, fiatalság, őrület” címmel ír:

„Tarantinói őrület az előadás, csupa jó színésszel, fantáziadús, ötletekkel teli, szellemes, fekete humorral teli, fontos gondolatokat közlő rendezéssel.”

http://erport.ro/nezoter/interferenciak-fesztivalnaplo-3?fbclid=IwAR2tZtD2pfjoV89NZoZEiEO-N76Ip-SfeShJppGFprfhTAYEkTj5UkAHwqA

(2018. december 11.)