– A Körhintán nőttem fel, ezért sokat tipródtam, hogy meg lehet-e egyáltalán szabadulni a filmélménytől. Aztán a próbafolyamat során már eltávolodtunk a kultuszfilmről, és a történet gyökereit vizsgálva elkezdett megszületni egy egészen más anyag. Ennek köszönhetően lassacskán kiment a fejemből Soós Imre hanglejtése, tekintete – nagy küzdelem volt ez, amiben sokat segítettek a kollégák. Együtt kerestük meg a saját Körhintánkat.
– Nagyon szeretem azt, ha a színpadon a tánc és a próza összeér. Az egyetemen nagyon keményen „meggyúrtak” bennünket. A fizikai színházat oktató Horváth Csaba koreográfus nagy hatással volt az osztályomra, de sokat köszönhetünk Zsótér Sándornak is, aki megtanította, hogyan lehetünk a saját magunk koreográfusai. De egyetemi osztályfőnökünk, Marton László is nagyon szerette, amikor az egész színpad egyszer csak megindul. Mindig igyekeztünk nagy gesztusokat, zenéket, intenzív jeleneteket hozni az óráira. Most nagyon nagy élmény találkozni Zsuráfszky Zoltánnal és lenyűgöző csapatával.
– Édesapám előadásai is állandó mozgásra kényszerítik a színészeket. Nem táncok ezek, de olyan koreográfiák, amelyek ritmusra rendezett mozgást várnak el prózai színészektől. Számomra az a leggyönyörűbb, ha vannak, akik úgy táncolnak, hogy azt érzékelik a nézők, mások meg szinte észrevétlenül járják a maguk „táncát”, és egyszer csak mindenki azonos tempóban létezik a színpadon. Amikor a Mesés férfiak szárnyakkal című előadás negyedik király szerepébe kellett beugranom itt, a Nemzeti Színházban, akkor tapasztaltam először, hogy az egész színpadi mozgás – mint egy óramű – éppen annyira tervezett és koreografált, mint egy tánc esetében.
– Marton tanár úr mondogatta ironikusan az egyetemen, hogy nekünk, fiataloknak az a feladatunk, hogy minél több tudást szívjunk ki az idősebb színészekből, nekik pedig az, hogy ebben tönkre menjenek. A próbák során nézem, figyelem, hogyan létezik a színpadon a Pataki Istvánt alakító Cserhalmi György: a színpadi jelenlét erejének a titkát próbálom ellesni tőle…
Lukácsy György
(2015. február 19.)