Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Vissza a hírekhez

Mohácsi János

Mindig vonzó egy ismeretlen műfaj, persze alighanem veszélyes is. Miért nem játszanak ma népszínművet, és ha netán mégis, miért kapunk Pavlov kutyájaként a távkapcsoló után, isszuk döbbenten halomra a vodkákat a szünetben, vagy ébredünk jeges verítékben leejtett műsorfüzetünk koppanására? De miért játszottak egykor annyi népszínművet? Miért annyiszor? Mit jelentett a népszínmű akkor az akkori nézőknek? Mit jelenthet ma? A válasz valamennyi kérdésre egyértelmű és határozott igen. És a dramaturgia nehézlovasságának ajánlatai között Biró Lajos, aki maga is egy – már elnézést – huszárvágással változtatta a színmű alapjául szolgáló kisregénye úgyszólván horrorisztikus végét olyan happy end-re, amely elevenen sugározza egy három műszakban szorgoskodó lövészárok minden huncutságát… Biró Lajos, aki átkereszteli a „Szolgák országát” Sárga liliomra, hogy előttünk ragyogjon a népszínmű, amelynek egyetlen nótája, amelyet egy cimbalmozni soha meg nem tanuló főherceg favorizál… Egy ilyen darabot pedig, amely ennyi szeretettel mosolyog ránk, mint ködben kávézó pilótára hirtelen a Csomolungma, egy ilyen darabot egy szép napon úgyis fényesre kell szidolozni. Miért ne? Mohácsi János

(2004. szeptember 14.)