Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2025. május 6. - Ivett, Frida Napja

Évforduló • Őze Lajos 90

Kitörni a gúzsbakötöttségből...

A benne élő sokféle „emberből” ő maga a küszködőt, a nyugtalant tartotta az „igazinak”. Ezt a nyugtalan küszködést mintha végig egy szándék vezette volna: kimondani a kimondhatatlant. Kifiúként dadogott, a szentesi mezőgazdasági technikumból felvételizett a színművészeti főiskolára. Két miskolci évad után haláláig a budapesti Nemzeti Színház társulatának volt tagja.

Dadogó szentesi kisgyerekként sokáig képtelen volt az önkifejezésre. Másfél évtizednyi ,,rettenetes gyermekkor” után döntött úgy, hogy megküzd betegségével: megállás nélkül hangosan olvasott mindent, s nagyapját követve nótázott. Hat évig tartott, míg eljutott a harmonikus, kifejező beszédhez.

 

Wurm szerepében az Ármány és szerelem miskolci előadásában,
Téby Katalinnal | fotó: Klein József

 

A humorára építettek

Egy iskolai színházlátogatás után tette fel a kérdést: ,,Tanárnő, kérem, mit gondol, tudnék én valaha úgy játszani, mint ezek a szegedi színészek?” Magyartanárnője igennel felelhetett, s az ő javaslatára felvételizett a Színművészeti Főiskolára: ,,Sulyok Máriától megkaptam a beszédet, Apáthy Imrétől Moliére-t, Major Tamástól Shakespeare-t, Gellért Endrétől pedig egész pályámat” – emlékezett tanáraira.

Őze Lajos mondta
» A vakot átvezetik az utcán, a bénán is segítenek, de a dadogóst mindenki csak kiröhögi. Nahát, én ezt fogtam ki. Sem játszótársaim, sem barátaim nem voltak. Ha ugyanis befogadtak, nagyon megnehezítettem a játékot azzal, hogy nehezen voltam képes kinyögni a mondanivalómat. Ezért aztán – ha netán mégis befogadtak – kiröhögtek, majd elzavartak, vagy csak egész egyszerűen vertek, vertek...
» Nincsenek Őze-szerepek! Csak szerepek vannak. Szerepek, amelyeket meg kell csinálni. Ez hol könnyebben sikerül, hol nehezebben, mikor jobban, mikor rosszabbul. A siker sem bizonyít! Az én pályámon is előfordult már, hogy „kifelé” sikerem volt, ugyanakkor önmagam előtt – megbuktam.
» Önpusztító alkat vagyok és ígérem: az is maradok! Lehet, hogy színpadon ér a halálos szívroham, mint Egressy Gábort, de ha így is lenne, nem tudok kibújni a bőrömből.
» Még ha könnyen menne is, én akkor is meg szoktam magamnak nehezíteni. Elvem – mivel maximalista vagyok önmagammal szemben –, a dolgokat úgy kell megcsavarni, hogy minél nehezebb legyen.
» A színészet védett állás kellene hogy legyen. Úgy, mint a természetben a védett területek, ahol hagyják nőni a maguk rendje szerint a fákat, a virágokat. Rászorulnánk erre a védelemre, hiszen nagyon érzékenyek vagyunk. Ez a szakmánk alapja, ezért tudunk élni a színpadon, ezért tudunk azonosulni szerepekkel. Természetes, hogy nézők, rendezők elvárják tőlünk az érzékenységet, s azt is, hogy a civil életben is érzékenyek vagyunk. Ugyanakkor a civil reakcióinkat nem vihetjük föl a színpadra Sem politikai meggyőződésünket, sem szimpátiát-antipátiát. Gyenge embert is el kell játszani, bölcset is, de bérgyilkost is. Kicsit olyan állás ez, mint a hóhéré. A hóhér akaszt. Ez a munkája. Mi azonosulunk. Ez a munkánk.
» Rólam nincs mit írni, nem tudok magamról beszélni. Játszom, élek, figyelek. Jellemszínész vagyok, úgy gondolom, ez a színészet értelme. Nem frázis, amit mondok, mert nem annak szánom: nincs epizódszerep. Jellemeket kell teremteni, ha öt szóból, akkor annyiból!
» Ha valamit elérek, akkor sem vagyok nyugodt, és mindig azt mondom, hogyan tovább. Ezért nekem a pályám, mint egyénnek, soha nem okozott szívrepesztő boldogságot. Mindig az a fajta reménytelenség vesz rajtam erőt, hogy úgysincs tökéletes alakítás.

Az akkoriban kötelező vidéki éve(ke)t kikerülve egyből a budapesti Nemzeti Színházban kezdhetett volna, ám ő a végzés után (1956) mégis Miskolcra, a vidék akkori legizgalmasabb társulatához szerződött. „Miskolcról sokat beszélt, nagyon szerette” – emlékezett felesége, Thoma Ildikó az ott töltött két évadra, melyben tizenöt szerepet játszott el. Itt főleg a humorára építettek: játszott Goldonit Galambos Erzsivel, Szirtes Ádámmal (A két úr szolgája), Móriczot (Nem élhetek muzsikaszó nélkül), Katajevet barátjával, Horváth Gyulával (A kör négyszögesítése), Haseket (Svejk tanárát), Shaw-t (Szerelmi házasság). Több nagy jelentőségű előadásnak is a részese lett: Haimont alakította a görög tragédiákat a magyar színpadokra visszahozó, Kazimir Károly rendezte Antigonéban, amelynek próbái alatt a budapesti Körszínház gondolata is megszületett. Komédiázott a Lysistratéban, amely Petrovics Emil vígoperájának ősváltozata volt. Meghökkentően maszkban játszotta Horvai István rendezésében Horgasujjú Jakabot abban a Koldusopera-előadásban, ami a főiskolások legendás bemutatójával párhuzamosan visszahozta a hivatásos színházi világba Brecht művét.

Leghangosabb sikerét Schiller drámájában aratta: „Az ármány és szerelemmel ellátogattak Sajószentpéterre. A darab végén, a kijáratnál őt nem megtapsolták, hanem – mint az álnok Wurm alakítóját, kifütyülték. A közönség fenyegetőzött, meg akarták verni. Ezt élete egyik legszebb bókjának tekintette” – emlékezett felesége, Thoma Ildikó.

 

Bessenyei Ferenccel a Fáklyalángban | fotó: Keleti Éva – MTI

 

„Otthon” a Nemzetiben

1959-ben a budapesti Nemzeti Színházba szerződött, amelynek haláig tagja volt. „Teljesen magától értetődően, ahogy az oxigén belecsorog a tüdőbe, úgy folyt ő bele a Nemzeti Színházba, s vált nélkülözhetetlen tartozékává. Egyszer csak ott volt a büfében ez a félszeg, keszeg, nem jó megjelenésű, nem úrifiú külsejű, nem túl intelligens arcú, félvállas, majdnem azt mondhatnám, nyomorék járású valaki. Hogy fiatalember volt-e vagy öreg, azt sem lehetett pontosan tudni – nem volt ráírva az arcára. Ambíció nem érződött belőle, akarnokság sem. S mindenki rögtön elfogadta a jelenlétét. Attól fogva a falak, a bútorok, a függöny, a zsinórpadlás és a feketekávé mellett ő is a Nemzeti Színház szerves alkotórésze lett” – emlékezett a Nemzeti (futballbíróként világhírű) ügyelője, Zsolt István a kezdetre.

 

Őze Lajosról mondták
» Csodálatos, értékes ember volt. Nagyon sokat tanultunk tehetségéből, végletességéből, sőt, végzetességéből is. Olyan erősek és szélsőségesek akartunk lenni, mint ő. Mi akkoriban a Nemzeti Színházban egy nemzet, a magyar nemzet kultúráját tartottuk ébren, ami akkor nem volt divatos, és különösen nem volt népszerű. Ő ebben a harcban nagyon fontos szerepet játszott. Okos volt, pontosan tudta, hogy mit szabad és mit nem. Tudta, Magyarországon magyarnak lenni nem faji kérdés, hanem erkölcsi magatartás kérdése, egy nép sorsához illő magatartás. Testvéremnek tekintettem, és boldoggá tett, hogy ismerhettem. (Bessenyei Ferenc)

» Amikor elszavalta egyik kedves versét, Az ős Kajánt, döbbenten néztünk. Szíven ütött ez a fajta fantasztikus tehetség, amelyet nem véletlenül szoktak az ős szóval jellemezni. Őze az állandóság volt. Az a törzsökös ember, akinek az elvei, a nézetei, az érzései nem változtak. Ugyanolyan volt harmadévesen, mint ötvenévesen. Baráti körbe némelykor elképesztően infantilis tudott lenni. Én nem tudom őt különválasztani korszakokra. Szerintem ő öregen született, és fiatalon halt meg. (Garas Dezső)

» Őze igazi munkára inspirált, ez sokat jelentett nekem. Alapvetően segítőkész, jószívű, őszinte ember volt. Rengeteget merítettünk ebből a barátságból, éreztük, hogy összetartozunk. Később fokozatosan elhatalmasodó betegsége szörnyű fájdalmakat okozott neki, önpusztító, saját magát és környezetét felemésztő életmódja idővel mértéktelenné vált. Egyfajta ridegség lett rajta úrrá, barátaival szemben is bántó, irritáló magatartásformát vett fel, szinte ellenségessé vált. Kimondatlanul azt követelte, hogy őt ne sajnálja senki. Az alkohol hatása alatt fegyelmezhetetlen volt. Bosszantó, olykor tűrhetetlen dolgokat engedett meg magának. De zseni volt, így egy egész színház bocsánatos bűnnek tartotta, ha elmaradt miatta próba vagy előadás. Időnként nagyon féltettük, mert alkoholtól dimenzionált bátorsága nem ismerte a korszak korlátait sem. Mintegy szabad állampolgárrá képezte magát, és tudat alatt siklott át a kor nehézségein. Néha nagyon haragudtam rá, azt éreztem, hogy kétségbeesetten menekülni próbál valami elől. (Kállai Ferenc)

» Nekem szerencsém volt, két példaképet is kaptam a sorstól. Latinovits Zoli és Őze Lajos rám zuhantak. Zoli volt a nemzeti bú, Őze a magány magánya. Egyikük élete sem volt könnyű, de rendkívül megélt humoruk volt, sokat röhögtünk. Fényévnyi a távolság közöttük a habitusukat tekintve, de egyformák voltak kérlelhetetlenségükben és következetességükben, hogy a munka – színházban, filmen – el legyen végezve. És annak ráadásul tehetségesnek is kellett lenni. Aki alább adta, aki megpróbálta elsumákolni a munkát, az leírta magát előttük. (Cserhalmi György)

A kiugró sikereket klasszikus vígjátékok szolgaszerepei hozták meg: ,,mindig rohantunk megnézni a magánszámát A makrancos hölgy-ben, amelyben egy szolgát játszott. Sírtunk a röhögéstől, olyanokat talált ki. Neki is kötelező volt minden este újítani valamit, hogy ne csak a közönség, hanem mi is szórakozzunk” – emlékezett az egyik partnere, Berek Kati. A fösvény Jakab mestere után pedig felülmúlhatatlannak tartották az egyszerű kisemberek megformálásában: ,,Ilyen Jakab mester biztos nem volt, nem lesz, amíg a színházak A fösvényt játsszák. Olyan félelmetes dolgokat tudott kitalálni a kellékekkel, amilyeneket talán csak Bihari Jóska tudott Magyarországon. Őze Lala olyan mértékben szülte meg ezeket a graciózó figurákat, hogy szinte szégyelltem magam, hogyan öltözhetek együtt egy ekkora zsenivel” – értékelte játékát a pályatárs, Raksányi Gellért.

 

Szakmai siker, személyes tragédia

Az 1969/70-es évad sorsfordító lett. Illyés Gyula Fáklyaláng című drámájának Józsa Mihálya után egy évvel a Bánk bán Tiborca újabb hatalmas sikert hozott: a társulat neki ítélte a Farkas-Ratkó-gyűrűt, majd a Jászai Mari-díj színészete egyértelmű elismerése lett.

Ám a sikerhez személyes tragédia társult: „Miután megtudta az orvostól, hogy egy rosszindulatú daganat van a füle mögött, kvázi halálra van ítélve (…) a régi, jó kedélyű, jó humorú Őze Lajos egy magába zárkózó, végtelenül racionalista, megridegült ember lett. Korábban a fiatalság lendületével ivott, de amikor beigazolódott a rákgyanú, már önpusztítóan.

S ekkor már az alkohol másként hatott rá: teljesen elsötétítette” – összegezte a fordulatot színésztársa, Csurka László.

Innen kezdve még nagyobb kifejezésvággyal vetette magát a játékba. A szecsuáni jólélek vízárusa, a Kulcskeresők Bolyongója, a Szentendrei Teátrumban a Vízkereszt Malvoliója újabb mérföldövek.

 

Székhelyi Józseffel a Volpone, avagy a pénz komédiája című darabban
| fotó: Benkő Imre – MTI

 

Őze pályájának másik meghatározó helyszíne a Gyulai Várszínház volt (amely hosszú időn át a Nemzeti amolyan nyári játszóhelyének számított). Itt játszotta el 1978-ban Harag György rendezésében Székely János Caligula helytartója című darabjának Barakiás rabbiját, melyet sokan pályája csúcsának tartanak: ,,Őze egyszerűen csak megtámasztja karjával a kőfalat s azt mondja: Irtózatos ez, irtózatos! És megborsózik a hátunk, mert nemcsak a helyzetét átélő művész egzisztenciális fájdalma kondul meg a színpadon, nemcsak az ótestamentumi próféták felelősségérzete, de az ő missziójukat vállalt magyar prédikátoroké, akik állhatatosságukkal, végső döntésükkel mindhalálig védték a közösség együttmarasztó érdekét” – örökített meg Fodor András az alakítás hatását. Verebes István pedig így látta e szerepében a színpadról: ,,Nem is látom az arcát, és mégis olyan súlya van, csak annak, hogy figyel valamerre, hogy hallgat, ami letaglóz, elgyöngít. Gyönyörűen ejtett szentesi e hangjai, sajátosan lüktető beszédének ritmusa, orgánumának meleg zengése úgy muzsikál, olyan érthetően, olyan szépségesen, mint amikor a legtökéletesebb mesterhangszerből a legtökéletesebb dallamokat varázsolja elő a legtökéletesebb zenész. Őze a hat hét alatt, majd a további előadások napjain sem ivott soha egy kortyot sem. Ez nem érdem, ez jel!... Hogy Székely és Harag bűvkörében nem volt miért hiányozzon neki az alkohol.”

 

Kiszámíthatatlan alapember

,,Különös evolúciós folyamat volt az ő felnövekvése. Az ember egyszerre csak rábámult. Gelman Visszajelzését játszottuk a Nemzetiben. A színfalak mögött álltam, mellettem Zsolt Pista, s együtt néztük Lajos jelenetét. Egyszer csak megszólalt: »Mondja, maga észrevette, mikor lett ebből a fiúból korszakalkotóan nagy színész?« Elmosolyodtam, mert mintha a gondolataimat mondta volna ki hangosan” – mesélte Berek Kati. A színésznőt erősíti meg Székely Gábor rendező: „Amikor a Nemzeti élére kerültünk, az volt a meggyőződésünk, hogy alapvetően két emberre kell építeni ezt a színházat: az egyik Törőcsik Mari, a másik Őze Lajos. Sajnos, Mari még abban az évben elment a színházból, Lajosról pedig lassanként kiderült, hogy tehetsége, vonzereje, amivel megkapott bennünket, változatlan, de terhelhetősége – fizikai állapota miatt – nagyon is véges, labilis.”

A labilitás mellett másik jellemzője lett, hogy színpadi izzása idővel nem ismert határt. A partnerek számára ez kiszámíthatatlanságot jelentett: „Szörnyű partner volt, elviselhetetlen. Hihetetlen energiák dúltak benne. Gyakran nem is lehetett eldönteni, hogy az a fanatikus őrület, amely a szeméből sugárzott, vajon még ép vagy már bomló elme megnyilvánulása-e, olyan perzselő volt a jelenléte... Szájtátva néztem minden mozdulatát. De volt olyan jelenet, amikor borzasztóan észnél kellett lenni, mert soha nem lehetett tudni, hol kezdi el, hol folytatja, tehát összevissza ugráltunk a szövegben. Olyan extravaganciákat csinált, hogy ha más teszi, azt mondom, menjen a fenébe, ez nem normális! Például öt percen keresztül csapkodta a térdét. Ez már iszonyú kinyújtása valaminek – de neki ezek a különc gesztusok fantasztikusan jól álltak” – emlékezett partnere, Szacsvay László. A nézőtérről figyelve pedig sokszor magánszámnak tűnt a játéka: „Megint csak áll, hogy Őze egy-egy mozdulattal, hangsúllyal, villanással képes arra, hogy megfordítsa az egész előadás menetét, új ízeket villantson fel egy-egy mosollyal. Nem hagy ki egyetlenegy poént sem, minden, látszatra semleges szövegből is képes – akár a darab ellenére is – mulatságot formálni, játéklehetőséget teremteni saját magának. Amint belép a színre, az egész játék ura, valóban nem engedi meg, hogy másra figyelni lehessen. Ám meg lehetne kívánni e nagy színésztől, hogy túl önnön játékkedvén, legyen tekintettel az egész előadásra, a tőle független jelenetek stílusára is” – írta egyik kritikájában György Péter.

1983 őszén kérésére megkapta szerepálmát, III. Richardot. Teljes szövegtudással érkezett az olvasópróbára, de aztán fokozatosan elvesztette lelkesedését, s azzal együtt erejét is. Állapotát látva, a premier elmaradt. Valószínűsíthető, hogy az életen át vágyott szerep elvesztése pecsételte meg a sorsát. 49 éves volt.

Utóéletét a legnagyobbaknak kijáró tisztelet jelzi: 1990-ben Latinovits Zoltánnal együtt posztumusz Kossuth-díjat kapott. Szentesen Őze Lajos nevét viseli a filmszínház, iskolája falán tábla őrzi az emlékét, 2023 nyarán megnyílt az Őze Lajos Emlékház. A beszédhibások egyesületei által kezdeményezett Őze Lajos Vers- és Prózamondó Verseny évtizedes múltra tekint vissza. A Gyulai Várszínház pedig 1988 óta Őze Lajos-díjjal tiszteleg a művész emléke előtt.

 

Mikita Gábor

 

(2025. május 5.)