MITEM 2024
A három előadásra beváltható bérlet 6300, a négy előadásos bérlet 8400 Ft-os kedvezményes áron vásárolható meg a Nemzeti Színház jegypénztárában és online is.
A gazdag programot, mint eddig is, januárban sajtótájékoztatón fogjuk ismertetni, de pár világhírű társulat nagyon várt előadásáról már most fellebbentjük a fátylat.
Mítoszok nyomában
Különleges év volt 2023 a magyar színházi élet számára. A 10. Színházi Olimpia országos szintű megszervezése világszínházi léptékű esemény volt. Teodórosz Terzopulosz, az alapító ezekkel a szavakkal indította útjára a az epidauruszi színházból az Olimpia jelképét, a tragédia maszkot: „ A 10. Színházi Olimpia a 21. századi ember miatti aggodalmat fejezi ki és újradefiniálja a színházművészet alapelveit.” Egyedülálló lehetőséget kaptunk, hogy együtt gondolkodjuk a világ minden tájáról érkező művészekkel a színház, a művészet feladatáról, szerepéről jövőnk alakításában. A több mint kétezer éves epidauruszi színház egy gyógyító központ mellett épült, Aszklépiosz, a gyógyítás görög istenének szent helyén. A színházi élmény a gyógyítás része volt. A testi megtisztulás mellett a szellemi, lelki megújulás vezetett a harmónia, egészség visszanyeréséhez. Ezt az ősi receptet kellene újra megtalálja a jövő színháza.
MÍTIKASZ CSÚCS (Az Olümposz tetején)
Rendező: Jan Fabre
2024 áprilisában, a 11. MITEM-re érkező előadások közül több ebből az ősi, mítikus színházból meríti ihletét. Jan Fabre, aki generációjának egyik leginnovatívabb és legsokoldalúbb művészeként ismert, minden műfajban (színházi alkotóként, szerzőként, képzőművészként) feszegeti a határokat. 2015-ben bemutatott nagysikerű előadása Olümposz hegy- A tragédia kultuszának dicsőítése (Mount Olympus - To glorify the cult of tragedy) 24 óráig tartott, több görög tragédia témáját dolgozta fel. Jan Fabre legújabb alkotása a görög tragédia 21. századi újragondolása. Mítikasz csúcs - Az Olümposz tetején (Peak Mytikas - On The Top Of Mount Olympus) címmel 2023 májusában mutatták be Antwerpenben, a Troubleyn Laboratoriumban. Ezúttal 8 órás alkotásának középpontjában a thébai ház, Oidipusz és Antigoné tragédiái állnak. Fabre szerint a színház összművészeti alkotás, amelyben a szövegnek pontosan definiált szerepe van, de mellette a tánc, a zene, az opera és az improvizáció is fontos elemek.
TRAGÉDIA - görög tragédiák és mítoszok alapján
Rendező: Alessandro Serra
Alessandro Serra két előadása is szerepelt már a MITEM-en (Macbeth, A vihar). Az olasz rendező minden új bemutatóját elmélyült kutatómunka előzi meg. Most ő is a görög tragédia gyökereinek nyomába eredt, az ókori görög nyelv hangzását, ma még megtalálható nyomait tanulmányozva alkotja meg napjaink Oidipusz, Iphigeneia történeteit. Serra Tragédia című előadásának olaszországi bemutatója 2024 áprilisában lesz és utána Európában először Magyarországon lesz látható.
Alexander Sekulov: ODÜSSZEUSZ
Homérosz műve nyomán
Rendező: Diana Dobreva
Bulgáriából érkezik az Odüsszeusz című előadás, Diana Dobreva, a számos díjjal elismert rendező és színésznő legújabb alkotása. A vizuálisan lenyűgöző előadást a bolgár rendező az "Európai Odüsszea 2019. Az utazó ember" című projekt keretében hozta létre Plovdivban, az Európa kulturális fővárosa program részeként. Odüsszeusz utazása az önismeret útja, az élet értelmének keresése és Penelopé állhatatos szerelmében az örökkévalóság megtalálása. Az előadásért a Plovdiv Dráma Színház több díjat is kapott.
Beckett: GODOT-RA VÁRVA
Rendező: Theodórosz Terzopulosz
Theodórosz Terzopulosz, aki saját módszert dolgozott ki az ókori görög tragédia újkori megközelítésére, ezt a sajátos színpadi nyelvezetet nagyon hatásosan alkalmazza kortárs szövegek esetében is. 2023 tavaszán Olaszországban, Modenában rendezte meg Samuel Beckett leghíresebb művét, a Godot-ra várva című abszurd drámát. Ez az előadás a „világ romjain”, a talán nem is olyan távoli jövőben játszódik és az értelmes élet újrakezdésének esélyeit vizsgálja. „Terzopoulos rendezésének alapvető értéke abban rejlik, hogy folyamatosan szétszedi és újrakomponálja Beckett szövegét: pontosabban semlegesíti annak közismert olvasatait, és visszavezeti őket magának a szövegnek az igazságához.” – írja Enrico Fiore olasz kritikus az előadásról.
(2024. február 1.)