Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. november 23. - Kelemen, Klementina Napja

Háttér

Brand

A magyarországi ősbemutató elé

Ibsen a Brandról

A Brand Henrik Ibsen ritkán játszott alkotása. Ősbemutatója 1867 márciusában Stockholmban volt. Az életműben A trónkövetelők után és a Peer Gynt előtt következik ez a verses dráma, amelynek címe beszélő név, a „brand” szó jelentése norvégul: tűz. A Nemzeti Színház előadása magyarországi ősbemutató.


„Brand én magam vagyok”

Hogy Brand éppen pap, az voltaképpen nem lényeges; a mindent vagy semmit követelés az élet minden más területén is fennáll, szerelemben, művészetben stb. Brand én magam vagyok legkülönb pillanataimban… Akkoriban, amikor Brandot írtam, az asztalomon egy skorpiót tartogattam egy söröskorsóban. Az állat hébe-korba megbetegedett, olyankor egy darab lágy gyümölcsöt dobtam be neki, őrjöngve vetette rá magát, és belelövellte a mérgét; ettől aztán meggyógyult.

 

„félreértették”

Brandot félreértették, legalábbis az én intencióimat; (amire ön azt felelheti, hogy az intencióknak a kritikához semmi köze). A félreértés nyilván onnan származik, hogy Brand lelkész és a probléma a vallás terére helyeződött. Pedig ez a két körülmény egészen lényegtelen. Kezeskedem róla, hogy fel tudtam volna állítani ezt a syllogizmust ugyanígy, ha Brand szobrász vagy politikus és nem lelkész.

 

„vágyakoznak a nap után”

Aki meg akar érteni engem egészen, annak ismernie kell Norvégiát. Ez a fenséges, mégis zord természet, amely az embereket ott északon körülveszi, a magányos, bezárkózó élet – a gazdaságok mérföldekre fekszenek egymástól – kényszeríti őket arra, hogy ne törődjenek másokkal, csak saját magukkal és a tulajdonnal. Ezért annyira befelé fordulóak és komolyak, ezért tépelődnek, kétkednek, ezért van, hogy gyakran a bátorságukat is elvesztik. Nálunk otthon minden második ember filozófus! És hozzá a hosszú, sötét telek, a vastag köd a házak körül – óh, hogy vágyakoznak a nap után!

(2015. február 19.)