Holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja
2025. április 15-én szerepelt a Kazán István Kamaraszínház újabb vendégjátéka a Nemzeti Színházban
A Felszabadulás 80 Emlékév alkalmából volt látható a Kazán István Kamaraszínház „Auschwitzi Napló” című holokauszt monodráma és az Ávinu együttes - „A túlélés dallamai” autentikus zsidó liturgikus dallamokat játszó együttes közös emlékműsora április 15-én a Nemzeti Színházban. Az eseményt Németh Szilárd, a FIDESZ alelnöke, a Honvédelmi MInisztérium parlamenti államtitkára nyitotta meg, és megjelent rajta Sárdi Mária, 94 éves holokauszt-túlélő hölgy is, akinek a regényéből készült a "Kislány a pokolban" című monodráma.
Immár harmadik alkalommal mutatkozott be a Nemzeti Színház - Kaszás Attila termében a Kazán István Kamaraszínház. Erről beszélgetett Maximilian Kristóf az emlékműsor rendezőjével, Kriszt Lászlóval.
Egy kicsinyke kamaraszínház hogyan jut el a Nemzeti Színházba?
Egyrészt a kitartó több évtizedes szakmai munkának köszönhetően, amely sohasem az anyagi szempontokat, hanem a mindenkori színházat, annak egyetemes értékeit tekinti elsődlegesnek, másrészt Rosenfeld Dániel Imre menedzser úrnak, aki ugyancsak kitartó munkával próbálja eljuttatni a produkciókat mindenhova, ahol érdeklődés és/vagy igény mutatkozik rá. És, természetesen, köszönhető ez a Nemzeti Színház illetve Vidnyánszky Attila nyitottságának, aki - immár nem először - befogadta a műsorunkat.
Miben tudná összefoglalni ezeket a színházi értékeket?
Amikor 2006-ban megalakult a Kazán István Kamaraszínház a Fészek Művészklubban, akkor azt tűztük ki célul, hogy a magyar és egyetemes színházi értékeket tekintjük mérvadónak, ezen belül is a keresztény és zsidó kultúrát, mint fundamentumot. Az első előadásunk: Sárdi Mária: Kislány a pokolban holokauszt monodráma volt 2006-ban, amellyel aztán 19 évvel később második alkalommal mutatkozhattunk be a Nemzeti Színházban és rögtön a második előadás volt anno Tadeusz Borowski: Auschwitzi Napló holokauszt monodráma, amellyel szintén immár második alkalommal leszünk a Nemzeti Szinház Kaszás Attila Teremben.
Ahogy olvastam a "Holokauszt 80" emlékév jegyében.
Igen. Persze, ehhez kellett az előző előadásaink nézői és szakmai sikere.
Három részből áll a program!
15h-kor kezdődik maga a program a "Holokauszt 80" emlékév jegyében. Egy tiszteletadó köszöntő után következik az Auschwitzi napló monodráma majd a gyászima az elhunytak emlékére. Az azt követő rövid szünet után 16h- kor az Ávinu Együttes "A túlélés dallamai" - autentikus zsidó liturgikus dalok programrész következik, majd folytatódik délután18 órakor szintén egy köszöntővel, utána kezdődik a Sárdi Mária szövege nyomán színpadra állított Kislány a pokolban című holokauszt monodráma, majd a gyászimával zárul a félnapos holokauszt emlék előadássorozat.
Miről szól az Auschwitzi Napló monodráma?
Tadeusz Borowski a lengyelek nagy írója volt, aki nem zsidó származása, hanem az illegális kommunista tevékenysége miatta kerül Auschwitzba, igy nem ment azonnal a gázkamrába, hanem szanitéc lett. Így élhette túl és így számolhatott be az általa látott és átélt borzalmakról, amelyeket a Kővilág című novelláskötetben írt meg. A sors fintora, hogy Borowski 35 kilóra lefogyva, de túlélte koncentrációs tábort, majd 1951-ben öngyilkos lett, mivel csalódott a kommunizmusban, amely ugyanolyan elnyomó, zsarnoki rendszer volt számára, mint a nácizmus. Tragikus sors egy tragikus világban.
Milyen zenei kuriózumra számíthatnak a nézők az ÁVINU zenekarnál?
Az Ávinu Együttes 2008-ban alakult, amely egyedülálló módon ötvözi a komoly és könnyűzenét a hagyományos zsidó liturgikus dallamokat, imarészleteket, népdalokat és modern izraeli zenét.
Az együttesben a férfi (kántor) énekhangot 2-3 klasszikus hangszer: a harmonika, a hegedű és a zongora kíséri, de olykor kiegészül vagy felcserélődik klarinéttal, csellóval, hárfával, cimbalommal és más érdekes hangszerekkel. Elsődleges céljai közé sorolható mind a magyar, mind pedig a zsidó kultúrát és azon belül az ehhez kapcsolódó komplex zenei sokszínűséget népszerűsíti idehaza a Kárpát-medencében és nagyvilágban egyaránt.
Miről szól a Kislány a pokolban monodráma?
Az előadás elején a néző, egy idillikus, két világháború közti polgári család mindennapjaiba kapcsolódik be, ahol egy kamaszlány írja a naplóját. Aztán ahogy a valóságban, úgy fordul egyre rosszabbra az ő és a családja sorsa. Auschwitzban döbbennek rá, hova kerültek. Családjából csak ő élte túl. Megrendítő naplódráma a vészkorszakról, és az embertelenségről. Sárdi Mária naplójából készült monodráma egy kislány életén keresztül mutatja be a 600 ezer magyar és 6 millió zsidó ember elhurcolását, emberi jogaiktól való megfosztását, elpusztítását.
Milyen volt maga a próbafolyamat?
A háttérpróbák a Fészek Művészklubban voltak, de lehetőséget kaptunk a helyszínen is. Itt ragadom meg a lehetőséget, hogy megköszönjem a Nemzeti Szinház egész stábjának azt a segítséget, amely legutóbb és a mostani vendégjátékunkat kisérte.
Ahogy végigolvastam a kamaraszínház szakmai múltját, abból kitűnt a fiatal nemzedékek megszólításának fontossága!
Az Auschwitzi Napló és a Kislány a pokolban monodrámák egyedülálló holokauszt monodrámák, amelyek bemutatják vészkorszak rémségeit, azokat a szörnyűségeket, amelyet mementóként kötelességünk fenntartani, s a fiatal generációkkal megismertetni.
Kiket láthat a közönség?
Az Auschwitzi Napló monodrámában Kovács Molnár József színművészt láthatják, a Kislány a pokolban monodrámában pedig Dombrádi Alina színművésznőt lesz látható. A díszlet Merenics Zsófia alkotása, a grafikai-videós munkákat Kárer László végezte el. Médiamenedzserként Maximilan Kristóf, producerként pedig János Horváth segítette a munkánkat. Az Ávinu Együttes közreműködői Rosenfeld Dániel Imre kántorművész, Asztalos Rita zongoraművész, Horváth József hegedűművész, Dési Tamás, dob, Juhász Gergely klarinét.
Akiket érdekel, hol tudnak meg még több részletet a kamaraszínházról?
A www.kazanistvankamaraszinhaz és www.zsidoszinhaz.hu weboldalunkon.
Fotók: Cziránku Péter
(2025. április 16.)