Nemzeti Most Magazin Ugrás a tartalomhoz
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
Vissza a hírekhez

Olvasnivaló

Dráma: osztályban, színpadon - Megjelent a Nemzeti Magazin új száma

VIII. évfolyam 2. szám

200 éves a Bánk bán – aktuális, érdekes, érhető? Színész, rendező, irodalmár, nyelvész, magyartanár Katona József művéről. Tündér, boszorkány, szobalány és a végzet asszonya – portréinterjú Katona Kingával. Menni vagy maradni? – trianoni színészsors... és sok egyéb érdekesség olvasható a Nemzeti Színház magazinjában.

 

Ízelítő a tartalomból:

 

Portré: Katona Kinga

Voltam én már tündér és boszorkány is, játszottam fiatal lányt és gyászoló anyát, vagy szobalányt és újságírót. Ha a Nemzeti Színházban kiderül, mi lesz a következő bemutató, egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy ki melyik szerepet fogja játszani.

Katona Kinga  |  Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

TRIANON
A kolozsvári Dezséri Gyula trianoni története
 

Menni vagy maradni? Ez a kérdés merült fel az elszakított területeken működő színészekben, akik úgy érezték: elfogy körülöttük a levegő. Az anyaországi karrier azonban az otthon sikeres és tehetséges színészek számára sok buktatót rejtett – a kolozsvári Dezséri Gyula, a színész lánya és a veje is Pesten próbált szerencsét.

 
 
FÓKUSZ - 200 ÉVES A BÁNK BÁN
 
Kulin Ferenc: A modern ember tragédiája

Katona hőse nem a morál, nem a jog, hanem a szeretet törvényével szegült szembe. Ebben a szükségszerűen kudarcba fulladó vállalkozásban látta meg Katona József a világa rendjéért lelki javairól lemondani kényszerülő modern ember tragédiáját.

 

A történelem színpadától a tantermekig

Vidnyánszky Attila 2002 óta rendezi újra Katona József drámájának prózai, operai és tantermi változatát. Az előadások rendezőjét arról kérdezzük, miért tartja Katona művét a magyar drámairodalom egyik felülmúlhatatlan, shakespeare-i léptékű alkotásának, mennyiben tekint ma másként Bánk tragédiájára, mint húsz évvel ezelőtt, és miért aktuális ez a vérbő királydráma.

Jelenet a Bánk bán osztálytermi változatából (A Bánk bán-misszió)

 

Sirató Ildikó: Szerepdarab

A neves színészek majd mindegyike a dráma több szerepét is megformálta pályája során, időnként akár a „vetélkedő sztárok” egymást váltva adták Bánk és Petur, vagy Bánk és Endre király szerepét. A színészi generációváltások is jól követhetők az előadások sorában: Melindákból Gertrudisok ugyan ritkán lettek, de Ottóból Bánk, vagy Peturból Tiborc bizony elég sokszor. A legnagyobbak szinte tobzódtak a szerep- és szerepkörváltásokban.

 

 

Balázs Géza: A velünk élő Bánk bán

Nem azon kell sopánkodni, hogy miért nehéz, miért nehezen befogadható, miért nem aktuális, hanem minden szülői, tanári, dramaturgiai leleménnyel, akár furfanggal azon kell lennünk, hogy megkönnyítsük a diákoknak a befogadás útját.

 

 

 

 

(2020. október 30.)