Gogol mint összetett koktél – az Alekszandrinszkij Színház vendégjátéka a Nemzetiben
Gogol fergeteges komédiájának 173 évvel ezelőtt volt az ősbemutatója Pétervárott, az Alekszandrinszkij Színházban, Oroszország egyik legpatinásabb intézményében. Azóta a Háztűznéző – A revizor mellett – az Alekszandrinszkij minden korszakában jelentős szerepet játszott, repertoárjának máig legnépszerűbb darabja. A színház művészeti vezetője, és az előadás rendezője számára Gogol öröksége hosszú évek óta fontos ihletforrásként szolgál.
– Gogollal különösen óvatosan kell bánni – figyelmeztet Valerij Fokin. – Amikor már-már azt gondolnád, hogy egész közeli barátságba keveredtél Gogollal, egyszer csak jön egy pillanat, és jól fejbe kólint. Törekszem arra, hogy ezt sohase felejtsem el. Úgy alakult, hogy Gogol szövegeit nagyon sokszor állítottam színpadra. Diákkoromtól fogva beleszerettem a műveibe, a főiskolán is Gogol alapján készítettem a diplomamunkámat. És azóta is folyamatosan szükségét érzem, hogy vissza-visszatérjek hozzá, nem tudok ráunni. Többször is rendeztem a Háztűznézőt – először Lengyelországban és Dél-Koreában, aztán Oroszországban. De ezek az előadások egyáltalán nem hasonlítanak egymásra, hiszen más a nyelv, más a gondolkodás. Gogol pedig egyszerűen kimeríthetetlen. Magával ragadó szerző, a műveiben minden megtalálható – a realizmus is, a fantasztikum is, ez egy igencsak összetett koktél. Enciklopédiája annak az orosz karakternek, amely nem változik meg az idők során – amely mindenképpen ottmarad benne egyfajta alaptermészetként. Gogolnál ez a karakter igen erőteljesen kifejezésre jut, és nem csak a negatív vonások tekintetében – vélekedik a rendező.
Az ötletes – hol befelé, hol kifelé nyíló – díszlet érzékletesen hangsúlyozza a kényelmes, szinte „oblomovi” díványon heverésző főhős, Podkoljoszin udvari tanácsos „útját”: kilépését belső világából az ellenséges mindennapokba, amelyben senki sem érzi magát biztonságban...
Fokin rendezése a főhősnek azt az örök vívódását ábrázolja, amelynek során saját belső világát igyekszik megőrizni a külvilág abszurd realitásával szemben. A külső valóság abszurditása képtelen trükkökre és különös játszmákra készteti a szereplőket, akik folyamatosan a gonosz, démoni erők csábításának hálójában vergődnek. Ilyen szórakoztató játszmának tűnik a hat kérő udvarlása is Agafja Tyihonovna Kupergyagina számára, mivel a kereskedő lánya még álmaiban, a képzeletében sem képes olyan választottra lelni, aki a számára elfogadható minden létező emberi erénnyel rendelkezik. „Végső soron csak meg kell nősülni az embernek” – jelenti ki Podkoljoszin udvari tanácsos, az egyik udvarló. S míg a vetélytársak kicsinyes, apró cselszövésekkel egymástól próbálnak megszabadulni, addig Podkoljoszin és Agafja Tyihonovna Kupergyagina is arra a következtetésre jut, hogy egy házasságot végső soron alaposan meg kell fontolni…
Az előadás 2009-ben elnyerte az orosz nemzeti színházi fesztiválon, az Arany Maszkon a legjobb rendezés és a legjobb díszlet díját. A Háztűznéző vendégszerepelt a párizsi Theatre de la Ville-ben, a Nemzeti Színházak varsói találkozóján, illetve a Dél-Koreai Gyeonggi Arts Centerben és a Seoul Arts Center-ben is.
Háztűznéző
komédia két részben – orosz nyelven, feliratozással
mikor? hol?
március 28., 29. – 19 óra
Nagyszínpad
| fotó: Alekszandrinszkij Színház
(2015. március 20.)