JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA:
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.
JEGYPÉNZTÁRUNK ÜNNEPI NYITVATARTÁSA:
December 21-22-23-án, valamint december 27 és 30 között 10.00-18:00 óráig. December 24-25-26-án, december 31-én és január 1-én zárva.
Jégkrémbalett (Szász Zsolt beköszöntője)
KULTUSZ ÉS KÁNON
Tíz éves a Shakespeare Fesztivál Gyulán (Gedeon Józsefet Szász Zsolt kérdezi)
Fabiny Tibor: „Sámson haja előbb-utóbb újra nőni kezd” (Shakespeare és a vallás)
„… az Erzsébet-kori színház intézményrendszere is egy sajátos vallásos igénnyel fellépő szolgálat (’kind of ministry’) volt, amely nem Isten igéjével, legfeljebb annak eltorzult képviseletével konfrontálódott. (…) a vallási és ezen túl a nemzeti közösség összetartozásának tudatát kívánta erősíteni.”
Szőnyi György Endre: Kortársaink-e a románcok?
„Shakespeare utolsó korszakának darabjai újfajta befogadói magatartást tételeztek fel a korábbi motiváció-centrikus és pszichológiai realizmussal megtámogatott darabokhoz képest, ez pedig egyfajta ritualisztikus empátia (…) hasonlóan kellene az olvasóra/nézőre hatniuk, ahogy a szent szertartások során újra és újra átéljük az epifániát, a transzcendencia megnyilvánulását.”
A borító Békési Rozi grafikus munkája
FOGALOMTÁR
Végh Attila: Deinosz
„Múlt, jelen, jövő. Emlékekbe fagyva bennünk halmozódik személyes múltunk. Vonz a múlt, a visszatérés édes fájdalma, de aki az emlékeit eléri, halott. A megtartani vágyott múlt nyújtózkodik, de nem érhet a jelenig. Az emlékeibe merült ember előtt ott tornyosul egy újabb elérhetetlen szféra: az ismeretlen jövő. Remény képében ez hívja a lelket a létben maradni. De a jövő szintén érinthetetlen.”
ÚJRAOLVASÓ
Pályi András: Gombrowicz Operettjéről
„A történelem »operettje« azt a színjátékot mutatja be, amelynek során az erőszak fölfalja önmagát, s az erőszaktól elfáradt emberi lélek mélyén megszületik az erőszakmentesség utáni vágy: a kultikus rangra emelt meztelenség. (…) Gombrowicz (…) nem azt vizsgálja, hogyan alakítják a nagy egyéniségek a történelmet és hogyan alakítja a történelem az egyéniséget, hanem azt, hogyan alakítja az ember önmagát a történelem kínálta formákkal szemben.” (Pályi András)
„A színház az élet ünnepi aktusa” (Ungvári Judit interjúja Pályi Andrással)
Balogh Géza: Az Operett magyarországi ősbemutatója
ARCMÁS
A. Szabó Magda: Kik-ki a maga nyelvén (Válasz Szász Zsolt kérdéseire)
KILÁTÓ
MateiVişniec: Avignon 2014 – jegyzetek és impressziók
[Idén Avignonban Olivier Py] Orlando vagy a türelmetlenség című darabja minden alkalommal Victor Hugo beszédével kezdődött, melyet 1848-ban a francia parlamentben mondott el. (...) azt kérte a politikusoktól, értsék meg, hogy nem lehet csökkenteni az emberek szellemi kiművelésére (...) szánt támogatást. (...) egyik érve (...) a következő volt: hogyan engedhetitek meg magatoknak (...), hogy nyomorba taszítsátok azt éjt-nappalá téve dolgozó művészeket, akik Franciaországra hagyják majd örökségként műveiket és remekműveiket? (Matei Vişniec)
Dede Franciska: „Nincsenek jobb ötleteim, mint Shakespeare-nek”. Thomas Jolly VI. Henrik rendezése Avignonban
Juhász Kristóf: A Jókai tér aurája
„Amit Boka Gábor művel a János vitézzel, az maga a szabadságra nevelés. A mesélő élő egyenesben javítja, helyesbíti, lábjegyzeteli, írja át az ismert költő ismert történetét. Vitatkozik a szerzővel: ezzel meghívja őt közénk. A mesélő, ha »kottából focizik«, csak nekromanta. Halottidéző feketemágus. De ha a mindenkori mesélő a mindenkori szerző vitapartneréül, alkotótársául ajánlkozik egy produkcióban, nem egy hullát segít föl a sírból, hanem újra föltámasztja az eleven embert.” (Juhász Kristóf)
(2014. szeptember 29.)