Angyalok Amerikában
A Nemzeti Színház különleges estét kínál nézőinek a kortárs amerikai szerző, Tony Kushner műveinek bemutatásával, mert az Angyalok Amerikában tulajdonképpen két teljes estés színdarab, melyet a világon első alkalommal egy előadásba összevonva játszhatunk el a szerző engedélyével, Szálinger Balázs fiatal költő új fordításában.
Az első rész, a Közeleg az ezredforduló, 1993-ban elnyerte a legjobb drámának járó Pulitzer-díjat. A darab „az amerikai nemzet állapotát” vizsgálja: azokat a faji, vallási, politikai és társadalmi kérdéseket, amelyekkel az országnak szembe kellett néznie a Reagan-elnökség idején, amikor az AIDS járványként terjedt. A darab szereplői igyekeznek értelmet találni egy Isten által látszólag elhagyott világban. A demokrácia útvesztőiben magára hagyottan tévelygő szereplők a családi és társadalmi kapcsolatok csapdáiban a szeretetet keresik másokban és magukban, a reményt és az utat a megváltáshoz. Egyesek tagadnak, elutasítanak és elbuknak, de az erősebbek megmenekülnek, és megnyugvást lelnek a mások iránti könyörületességben és elkötelezettségben. A második rész, a Tony-díjas Peresztrojka a történet folytatása.
A két színdarab olyan drámai egységet alkot, amelyet joggal díjaztak a mai Egyesült Államok ábrázolásáért, ahogyan azt a kegyetlen valóság és a csodás fantázia keverékeként mutatja be, annak tragikus és komikus oldalaival, a benne rejlő aljassággal és könyörületességgel. Angyalok és valós történelmi alakok, kitalált szereplők és szellemek együtt jelennek meg a színpadon és vonják kétségbe a valóságosról alkotott elképzeléseinket.
A darab filmváltozatát az HBO-ról ismerheti a néző; mások mellett Emma Thompson, Meryl Streep, Al Pacino vitték sikerre.
Magyarországon elsőként a Vígszínház átalakítása idején, a sátorban mutatták be Rudolf Péter nagy hírű rendezésében a mű első részét., melyben Pap Verát, Szabó Gabit, Tábori Nórát, Hegedűs D. Gézát, Kálid Artúrt, Lukács Sándort, Méhes Lászlót, és Selmeczi Rolandot láthatta a közönség.
Andrei Şerban rendező 1969 óta az Egyesült Államokban él. A Ford Foundation ösztöndíjasaként vándorolt ki, miután még főiskolásként megrendezte a román színháztörténet egyik legnagyobb vihart kavart előadását, a Julius Caesart. Egy évig Peter Brooknál tanult, majd a New York-i La MaMa színházban olyan legendás előadásokat jegyzett, mint a Médea, a Töredékek egy görög tragédiából. Több mint két évtizeden keresztül a neve összefonódott az American Repertory Theatre-rel. Emellett a legnevesebb színházakban rendezett prózát és operát egyaránt /Circle in the Square Theatre, Metropolitan Opera, Covent Garden, Opéra Bastille/. 1992 óta a Columbia Egyetem színházi tanszékének a professzora.
Az elmúlt negyven év meghatározó színpadi alkotója a prózai és operarendező, színész pedagógus Andrei Serban. Leginkább a nagy klasszikusok újraértelmezésével írta be a nevét a nemzetközi színháztörténetbe. A nagysikerű Három nővér után újra a Nemzeti Színházban rendez.
Az Angyalok Amerikában eddigi bemutatói:
Közeleg az ezredforduló
Először 1990. májusában mutatta be egy workshop keretében a Center Theatre Group Los Angelesben, a Mark Taper Forum-ban. Kushner, aki már régóta együtt dolgozott a Mark Taper Forum csapatával, velük együttműködve dolgozott tovább a darabon. Végleges formájában 1991. májusában San Franciscóban mutatta be a darabot az Eureka Theatre Company David Esbjornson rendezésében. A londoni premier a Royal National Theatre produkciója volt a Cottesloe Theatre-ben, Declan Donnellan rendezésében. Henry Goodman játszotta Cohnt, Nick Reding Joe-t, Felicity Montagu Harpert, Marcus D’Amico Louist, Sean Chapman pedig Priort. A látványtervező Nick Ormerod volt, Mick Hughes a világítástervező, a zeneszerző pedig Paddy Cuneen. A bemutató 1992. január 23-án volt, és az előadást egy éven át játszották. 1992. novemberében az előadást bemutatták Düsseldorfban az első Union des Théâtres de l'Europe fesztiválon.
Peresztrojka
Még nem készült el, amikor a Közeleg az ezredfordulót már bemutatták. Felolvasó-színházi keretek között az Eureka Theatre az első rész világpremierje kapcsán, a Mark Taper Forum pedig 1992. májusában adta elő. Az ősbemutató 1992. novemberében volt a Mark Taper Forum előadásában, Oskar Eustis és Tony Taccone közös rendezésében. A londoni bemutató egy évvel később, 1993. november 20-án volt a Royal National Theatre-ben, ahol ugyanekkor a Közeleg az ezredfordulót is újra színre vitték. Ennek az előadásnak ugyanaz volt a rendezője és a látványtervezője, mint az 1992-es londoni produkciónak. David Schofield játszotta Cohnt, Daniel Craig Joe-t, Clare Holman Harpert, Jason Isaacs Louist, Stephen Dillane Priort és Joseph Mydell Belize-t, aki alakításával elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Olivier-díjat. A produkciót Jeffrey Chiswick emlékének ajánlották.
A darab 1993-ban debütált a Broadway-n a Walter Kerr Theatre-ben, George C. Wolfe rendezésében. A Közeleg az ezredfordulót május 4-én mutatták be, a Peresztrojkát pedig november 23-tól játszották vele egy repertoárban. Az előadások 1994. december 4-ig voltak színen. Az eredeti szereplők között volt Ron Leibman, Stephen Spinella, Kathleen Chalfant, Marcia Gay Harden, Jeffrey Wright, Ellen McLaughlin, David Marshall Grant és Joe Mantello. Az egyes szereplőket váltó színészek között volt F. Murray Abraham (Ron Leibman helyett), Cherry Jones (Ellen McLaughlin helyett), Dan Futterman (Joe Mantello helyett), Cynthia Nixon (Marcia Gay Harden helyett) és Jay Goede (David Marshall Grant helyett). 1993-ban és 1994-ben a Közeleg az ezredfordulót és a Peresztrojkát egyaránt a legjobb drámának járó Tony-, valamint Drama Desk-díjjal jutalmazták.
A nyomtatásban megjelent szöveg jegyzetében jelzik, hogy Kushner a következő évben a Peresztrojkában még végzett kisebb változtatásokat, és 1995-ben jelent meg a hivatalos végleges dráma. A szerző ugyanakkor 2010-ben a Signature Theatre előadásának próbáin további változtatásokat végzett a Peresztrojka szövegén.