Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. november 23. - Kelemen, Klementina Napja

Premier - Othello

Othellóbb Othellónál

Szabó Sebestyén László – Rodrigo

A közvélekedés a velencei mórt tartja féltékeny ösztönlénynek. Holott ha valakit kizárólag a féltékenység mozgat Shakespeare tragédiájában, az Rodrigo, a velencei nemes.

– Rodrigo hétköznapi velencei nemes volna, amolyan házról házra járó típus. Szerencsétlenségére azonban a végzet Brabantio szenátor házába is elsodorja, s úgy lesz Desdemonáék rendszeres vendége, hogy sokáig némán epekedik a vágyott nő iránt. Rodrigo nagyon szerelmes – ez az ő gyenge pontja, ahol Jago megragadja és manipulálja őt. A reménytelen szerelem olyan felfokozott állapotában van, ami miatt az utolsó szalmaszálba is belekapaszkodik annak érdekében, hogy megkaphassa Desdemonát, és beteljesüljön a szerelme.

Jago és Rodrigo, Farkas Dénes és Szabó Sebestyén László

– Jago mindig Rodrigo nyitott mellkasába nyúl bele a piszkos kezével, és úgy ráncigálja a szívét. Amikor Rodrigo felakasztaná magát és Jago aggodalmat színlelve megakadályozza ebben, voltaképpen csak azért teszi, hogy Rodrigo önpusztító szenvedélyének energiáját használhassa fel. Mesterien építi fel Shakespeare az ő kettejük kapcsolatát. Jago már rögtön az előadás elején felbújtja Rodrigót, hogy verje fel az éjszakai Velencét álmából a hírrel: a „fekete” megbecstelenítette a szűz Desdemonát. A darab során tulajdonképpen ezt fokozzák majd. Jago minden elképzelhető áldozatra ráveszi őt, mert rájön, hogy Rodrigo féltékenyebb talán még Othellónál is, ­hiszen az ifjú nemes a velencei mórral szemben nem fájdalma­san kételkedik, hanem ösztönszerűen cselekszik.

– Kiss Csaba rendező arra kért, hogy válasszak ki egy Shakespeare-szonettet, és jelenleg tobzódom a szebbnél szebb szövegekben. Rodrigo egyik legszerelmesebb pillanatában kezdi ezt Desdemonának szavalni. Nagyon ritkán vállaljuk fel az érzéseinket ennyire nyilvánosan, mint ahogy Rodrigo teszi ebben a jelenetben. Hiszen a Desdemonának tett vallomás idején a színen van Jago és Emília is. Ezt a fajta lelki kiszolgáltatottságot használja ki Jago. Közös kettős jeleneteink mindig egy-egy végállapotot idéznek fel. Ilyen típusú nyitottságot talán el sem bírnánk viseli az életben. Ki szenvedéssel, ki játékossággal leplezi saját érzéseit. Rodrigo nem védi magát. Talán ezért is mondja Jagónak, hogy »Ebbe belehalok!« Természetesen Jago ráérez erre, és olyan érzéki képekben, hatalmas mesélő kedvvel ecseteli Rodrigónak Desdemona szerelmi életét, hogy Rodrigo már e történetek hallgatásától is megőrül.

RODRIGO Minek életben maradni, ha az életünk gyötrelem? S hogyha a halál az orvosunk, akkor az a recept, hogy haljunk meg.

(2018. december 5.)