Nekünk, numerotikus európaiaknak, Amnézia-európaiaknak, kik bezáródunk, összetöpörödünk szomorú kis gazdasági határaink közé, kik elfeledjük, hogy Európa nem csupán a párizsi Jakobinus klubban, a tübingeni Athenaeumban és a londoni Tőzsdén jött létre, nemcsak Athénban és Berlinben, de Keletet is befogadva, Ázsia és Afrika felé fordulva, meghallva a Cézárea, Alexandria, Szfax, Damaszkusz, Hippó, Jeruzsálem felől jövő hangokat is… ám mi egyre csak felejtünk…
A színház egyike azon ritka helyeknek, ahol kikísérletezhetjük azt, ami mindenütt tiltva van nekünk – és ami rendkívüli derűre ad okot: a kilépést az emberből. „Emberentúlra menni.” Az emberi képmást felmutató színész áldozatán át egy pillanat töredékére az ember már nem lesz számunkra kötelező. Az újjászületéstől részegen, a jelentések minden irányba kinyílnak, és szabadon, szabad alakzatokban röpdösnek az univerzum négy sarka közt kifeszített kötélzeten. Íme a tüzes, átjárt, játékos, természetfeletti, fényszülött testek, felszabadult szerelemmel egyszerre csak a csillagmozgáshoz kapcsolódnak, és abban örvénylenek a forrás felé.
A nyelv, amit a színész valódi testeként hordoz és ad át nekünk, úgy terül el előttünk, akár egy elbeszélt tájkép. A nyelv egy folyam, a beszéd pedig egy hullám, amely kicsap belőle. A színész a színpadon újra rálel a nyelv megszületésének energiájára, az első szavak kimondásának döbbenetére. A nyelv a színész által a földre szegeződik és testet ölt a térben, hogy itt mindannyiunk előtt végre felvegye valódi kiterjedését. A színésznek úgy kell cselekednie, hogy a színpadon újraéledjen egy forrás.
A színpad az emberi arc folyamatos újrafelfedezésének vidám helyszíne. Egy életkút. A jó hír, amit a fordított ember, a felforgató ember, vagyis a színész bejelent nekünk, a színház jó híre, amit az egyensúlyvesztés e szerelmese, e lélekakrobata, a tökéletes elmúlás e művésze világgá kürtöl, íme ez: „Menjetek és hirdessétek mindenütt, hogy az ember még mindig nem lett rabul ejtve!”
Valère Novarina
drámaíró, rendező, esszéista
(2014. szeptember 6.)