Nemzeti Most Magazin
1095 Budapest, Bajor Gizi park 1. +361/476-6800
2024. november 23. - Kelemen, Klementina Napja

Vélemény

Életkút

Valère Novarina drámaíró, rendező gondolatai a színházról

A színházi előadások erőteljesen hatnak ránk, nézőkre, észlelésünk megújul, és egész másképp kezdünk érteni mindent – ez a legelső feltétele annak, hogy kilépjünk a rabszolgaságból: másképp érteni, még mielőtt másképpen látnánk, és máshogyan cselekednénk. De minden a nyelvvel kezdődik… Minden, ami a nyelvet érinti, a legmélyebb rétegekig hatol. A könyvek, a színház arra szolgálnak, hogy felébresszenek és örömmel töltsenek el minket. Egy érzékelésbeli forradalomra várunk. Egy ébredésre. Hogy kilépjünk az álmatagságból, a hipnózisból és a világból, amit nekünk előre gyártottak.

 

Nekünk, numerotikus európaiaknak, Amnézia-európaiaknak, kik bezáródunk, összetöpörödünk szomorú kis gazdasági határaink közé, kik elfeledjük, hogy Európa nem csupán a párizsi Jakobinus klubban, a tübingeni Athenaeumban és a londoni Tőzsdén jött létre, nemcsak Athénban és Berlinben, de Keletet is befogadva, Ázsia és Afrika felé fordulva, meghallva a Cézárea, Alexandria, Szfax, Damaszkusz, Hippó, Jeruzsálem felől jövő hangokat is…  ám mi egyre csak felejtünk…

A színház egyike azon ritka helyeknek, ahol kikísérletezhetjük azt, ami mindenütt tiltva van nekünk – és ami rendkívüli derűre ad okot: a kilépést az emberből. „Emberentúlra menni.” Az emberi képmást felmutató színész áldozatán át egy pillanat töredékére az ember már nem lesz számunkra kötelező. Az újjászületéstől részegen, a jelentések minden irányba kinyílnak, és szabadon, szabad alakzatokban röpdösnek az univerzum négy sarka közt kifeszített kötélzeten. Íme a tüzes, átjárt, játékos, természetfeletti, fényszülött testek, felszabadult szerelemmel egyszerre csak a csillagmozgáshoz kapcsolódnak, és abban örvénylenek a forrás felé.

A nyelv, amit a színész valódi testeként hordoz és ad át nekünk, úgy terül el előttünk, akár egy elbeszélt tájkép. A nyelv egy folyam, a beszéd pedig egy hullám, amely kicsap belőle. A színész a színpadon újra rálel a nyelv megszületésének energiájára, az első szavak kimondásának döbbenetére. A nyelv a színész által a földre szegeződik és testet ölt a térben, hogy itt mindannyiunk előtt végre felvegye valódi kiterjedését. A színésznek úgy kell cselekednie, hogy a színpadon újraéledjen egy forrás.

A színpad az emberi arc folyamatos újrafelfedezésének vidám helyszíne. Egy életkút. A jó hír, amit a fordított ember, a felforgató ember, vagyis a színész bejelent nekünk, a színház jó híre, amit az egyensúlyvesztés e szerelmese, e lélekakrobata, a tökéletes elmúlás e művésze világgá kürtöl, íme ez: „Menjetek és hirdessétek mindenütt, hogy az ember még mindig nem lett rabul ejtve!”

 


Valère Novarina
drámaíró, rendező, esszéista

(2014. szeptember 6.)